[SKRIVA] [SKRIVA] Re: Svininfluensan: Skandalen fortsätter växa

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 13 Jan 2015 22:26:34 +0100

Rickard:
> Om du hade läst på om saken -- med start i den artikel jag länkade till
  Jag läste den artikeln, och även annat om saken (dock utan att djupdyka om
själva tillståndet narkolepsi, vilket jag inte har så mycket att säga om - då
finge man ägna  det en massa tid).
> barnen _inte_ kunde räkna med ersättning. Inte ens första "kullen" av
> narkolepsisjuka barn kunde
> räkna med det, eftersom beslutet kom i efterhand.
  För en del stämmer det, men inte för andra. Anmälningar av fall har fortsatt
fram till nu. *Beslutet* om ersättningar  kom i juni 2012. Men lång tid innan
dess var beslutet "på gång": "I september 2011 inkom därför en hemställan från
Narkolepsiföreningen
Sverige till regeringen om att staten bland annat ska garantera full
ersättning på skadeståndsrättslig grund"
(http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utredningar/Departementsserien/ds-2014-19-_H2B419/?html=true
 ). Den formella hemställan om ersättning föregicks av en debatt om framtida
ersättning, men det framgår inte när den debatten startade (gissningsvis bör
debatten, och att ersättning sålunda var på tapeten, ha pågått i något år
innan).

  Jag kan hålla med om att medicinsk expertis må ha överskattat effekterna av
svininfluensan. Jag har inte grottat ned mig i alla detaljer, men det
förefaller fullt möjligt att man överskattade.

  Kanske det. Men det är lätt att vara efterklok också. Men du har en poäng i
att det är vanskligt att lita på experter (det vet vi från klimatdebatten, om
inte annat). Men vad gäller vaccinet är det jag har att säga enbart att
statistiken är svag vad gäller möjlig kausalitet till narkolepsi. I
informationsbehandlingssammanhang skulle man tala om narkolepsi som en mycket,
mycket svag signal i en miljö full av brus och annan påverkan.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya E-antologin E-Xtra Vildsint
https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ