[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: Svininfluensan: Skandalen fortsätter växa

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 13 Jan 2015 16:51:15 +0100

Ricakrd:
eftersom också detta är en sak som du inte är påläst om överhuvudtaget.
För oss andra räcker det med att konstatera att hysterin kring och
massvaccineringen mot svininfluensan är erkänd som en skandal, och
praktiskt taget varenda nationell och internationell undersökning har
kommit fram till detsamma. De narkolepsidrabbade barnen får ersättning
för statens schabbel, mind you.<<
  Det jag kommenterar är den statistiska sidan av saken, och på
statistikhantering är jag mycket väl påläst. Bra att du nämner det här om
ekonomisk ersättning, för det glömde jag: upprättandet av ekonomiska incitament
är också en sak som gör att en låg frekvens av något plötsligt kan komma att
stiga.
  Generellt gäller att man måste vara mycket försiktig med att tolka
fluktuationer av ett fenomen som uppträder med mycket låg frekvens. Externa
faktorer, brus av olika slag, m m påverkar i mycket hög grad.

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /