[SKRIVA] Re: Svininfluensan: Skandalen fortsätter växa

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 13 Jan 2015 20:53:36 +0100

---- On Tue, 13 Jan 2015 16:51:15 +0100 Ahrvid  wrote ----
>Det jag kommenterar är den statistiska sidan av saken, och
>på statistikhantering är jag mycket väl påläst. Bra att du nämner
>det här om ekonomisk ersättning, för det glömde jag:
>upprättandet av ekonomiska incitament är också en sak
>som gör att en låg frekvens av något plötsligt kan komma
>att stiga.

Nu är du mer än lovligt virrig. Om du hade läst på om saken -- med start i den
artikel jag länkade till -- skulle också du märkt att de av vaccinmissbruk
drabbade barnen _inte_ kunde räkna med ersättning. Inte ens första "kullen" av
narkolepsisjuka barn kunde räkna med det, eftersom beslutet kom i efterhand.

Det som gör detta fall speciellt intressant är att hela hysterin kring
svininfluensan uppvisade samma mönster och felslut som vid all annan alarmism
som förpestar samhällsdebatten, och att upplösningen blev ett totalnederlag för
alarmisterna. 1) Utmålning av Stort Jävla Hot mot mänskligheten; 2) Detta
försäkras av Forskare och Vetenskapsmän -- ni vet det där nördarna som alltid
är rena under av mänsklig hederlighet och omdömesförmåga, i alla fall enligt
dem själva (eftersom de tydligen är bäst lämpade av alla att avgöra just den
saken -- enligt dem själva); 3) Alltså är alla forskare och vetenskapsmän som
kritiserar idiotierna inte vetenskapliga och hederliga nog, varför de bara
behöver hånas och utestängas från all diskussion, även om de i själva verket
har betydligt bättre koll på vetenskapligheten och sakligheterna än de
självutnämnda vita riddarna.

Upplösningen av hysterin kring svininfluensan: 4) Det visade sig mycket snabbt
att kritikerna faktiskt hade rätt, svininfluensan skördade långt ifrån de
drivor av dödsfall som förutspåtts av töntarna, och varningarna för att
massvaccinera med ett obeprövat vaccin var bevisligen mer än väl befogade.
Affären blev så komprimerat i tiden, och bevisen för att allt var en
missbedömning var så konkreta och uppenbara, att man får hela mönstret för
vetenskaplig alarmism och dess auktoritära felslut serverade på fat.

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).