[SKRIVA] [SKRIVA] Re: Svininfluensan: Skandalen fortsätter växa

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 14 Jan 2015 03:45:55 +0100

Rickard:
  Du begår en besynnerlig misstolkning.
  1. Jag påpekade att statisiken ger mycket svagt stöd för kausalitet mellan
vaccin och narkolepsi. Frekvensen för det senare på 0,018 procent är en "svag
signal" jämfört med brus och yttre faktorer.
  2. I ett andra inlägg fäste jag uppmärksamhet på ekonomiska incitament såsom
ytterligare en yttre faktor.
  3. Du svarade med att förneka att sådant kan ha förekommit, och framställde
det som att ekonomiska incitament praktiskt taget helt uppstod i efterhand.
  4. Jag påpekade då att första formella skrivelsen om ekonomiskt incitament
kom tidigt (sept 2011) och att det dessförinnan troligen var en större debatt i
saken, kanske ett år tidigare, varvid denna yttre faktor uppstod.
  5. Vad du pladdrar om vet jag inte riktigt. Jag har inte sagt något om de
skall eller inte skall ha ursäkter och ersättning. (Sådant följer egen "logik"
styrd av politiska irrgångar, opinion i media etc - inte alls av ev låg
kausalitet - och jag lägger mig inte i det.) Jag har bara tagit upp frågor om
statistik och eventuell kausalitet.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya E-antologin E-Xtra Vildsint
https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ