[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: SV: [SKRIVA] Den svenska fattigdomsgränsen

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 27 Jun 2013 13:24:17 +0000

Man behöver inte nödvändigtvis göra partipolitik av detta genom att hänvisa
till påstått falsk vänsterpropaganda. Jag skulle ju kunna kalla det för falsk
högerpropaganda när det påstås att precis ALLA problem som människor med lägre
inkomster har beror på dessa människors oförmåga att planera sin egen ekonomi.
Att hävda att man kan leva "gott" på minimala inkomster är ett kontraproduktivt
vonoben-perspektiv.Om man år efter år lever kring eller under sk
existensminimum -vilket ju är en trots allt tämligen lågt satt nedre gräns för
vilken summa pengar som en individ i Sverige ska kunna klara sig hyggligt på
under en månad. Exempelvis att man efter att ha betalt hyra och ev. fackavgift
har 2000 kr kvar per månad för ALLA andra omkostnader, mat, hygienartiklar,
kläder osv. - om man således lever med dessa låga inkomster under längre tid
har man med stor sannolikhet inte några som helst sparade medel undansatta för
oväntade utgifter. Man har dragit på sig stora skulder som möjligen ligger och
puttrar och växer till sig hos inkasso och kronofogden. De ting som man trots
allt måste omge sig med och möblera sitt hem med är till stor del gamla,
trasiga och ickefunktionsdugliga. En ickefunktionsduglighet som ibland leder
till ökade kostnader t ex läckande kranar, urmodiga kylskåp som drar mer
el..........Det finns ett tv-program, en hel serie som heter "Lyxfällan" , det
har gått på en kanal jag inte har men jag har sett något enstaka avsnitt. Dessa
program brukar tydligen handla om personer, ofta hela familjer, som inte kan få
ihop sin budget, fast de lever i ordnade förhållanden, med fasta jobb och
dubbla inkomster.  Det finns alltså ett förmodligen stort antal människor i
Sverige som trots regelbundet inkommande, höga inkomster inte klarar av att
planera sin ekonomi.- De är i varje fall högst sannolikt fler än de där
pensionärerna som skulle ha stora arv som de kan nyttja under sin ålderdom.-Men
ändå kan man på ett överlägset sätt fortsätta hävda att personer som aldrig
haft några högre eller regelbundna inkomster bör vara under av planering och
framförhållning och lägga en budget och hålla denna budget. Javisst vore det
önskvärt att människor som går långtidsarbetslösa eller sjukskrivna istället
för att utveckla depressioner och missbruk utvecklade sig till matematiska
snillen och överlevnadskonstnärer. Visst vore det underbart om t ex
ensamstående mammor som befinner sig i arbetsmarknadens fas3 och ska klara
familjens ekonomi på 65 procent av en redan låg A-kassa istället för att ligga
och gråta om kvällarna sätter sig ned och planlägger en fantastisk budget.
Aldrig någonsin mer hämtpizza! Sluta röka NU om du är rökare! OSV. Realismen i
detta ? Någon? Att någon som vid ett enstaka tillfälle träffat en
socialsekreterare finner denna så tillmötesgående (och pengarna sattes in på
kontot "diskret" ursäkta det låter som i annonserna om sexhjälpmedel med
diskret leverans) - Grattis! Du hade tur! Många socialsekreterare är
nedlåtande, avvisande och direkt otrevliga. Många av deras klienter är också
missbrukare, kriminella, psykiskt sjuka och/eller utvecklingsstörda. Jag
förmodar att socialsekreterare ofta undrar när de möter en ny klient vilken av
dessa kategorier vederbörande ingår i. Sitter du hos en socialsekreterare och
är nervös och flackar med blicken och kanske stakar dig för att du skäms så
över din belägenhet kan denna klassificera dig som t ex ADHD-personlighet.
Eller möjligen ställer en direkt fråga om vilka droger du går på. Jag inser
naturligtvis att Du som hade en så positiv bild av att ta en tillfällig kontakt
med sociala myndigheter inte betedde Dig så utan att Du var minst lika
självsäker och samlad som socialsekreteraren Du hade kontakt med.För min egen
del kan jag bara tillägga att jag kommer aldrig ALDRIG aldrig någonsin mer söka
socialbidrag. vad som än händer.Och om någon ev. undrar Nej, jag röker inte
själv. Jag har aldrig rökt. Och nej, inte hasch heller eller någon annan form
av drog.