[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: SV: [SKRIVA] Den svenska fattigdomsgränsen

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 27 Jun 2013 20:28:27 +0200

Den 27 juni 2013 15:24 skrev pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>:
> Man behöver inte nödvändigtvis göra partipolitik av detta genom att hänvisa
> till påstått falsk vänsterpropaganda. Jag skulle ju kunna kalla det för falsk
> högerpropaganda när det påstås att precis ALLA problem som människor
> med lägre inkomster har beror på dessa människors oförmåga att planera
> sin egen ekonomi.

Jag talar inte partipolitik, eftersom jag en gång för alla bestämt mig
för att ideologier bara leder till fördumning och frivillig lobotomi,
genom grupptänkande och flockbeteende med ty åtföljande machiavellism
("ändamålet helgar medlen"). Försök diskutera intelligent med en
enbiten moderat eller vänsterpartist, och det går inte; de förnekar
och glider ständigt på saker som ett barn inser är sant, bara för att
hålla sin respektive politiska religion ren och glänsande i tanke- och
idealvärlden. Politik behövs, men ideologier är bara till skada, inte
minst för demokratin.

> Att hävda att man kan leva "gott" på minimala inkomster är ett
> kontraproduktivt
> vonoben-perspektiv.

Jag talar inte heller Von Oben -- tvärtom, eftersom jag aldrig haft
särskilt mycket pengar att röra mig med. Den svenska medellönen ligger
på 272 489 kr/år, eller 22 707 kr per månad (medelinkomst 2 i denna
tabell: http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____303237.aspx). Detta
är för mig rent groteska siffror; om jag hade denna inkomst vet jag
inte vad jag skulle använda pengarna till. Jag behöver inte hälften av
detta för att leva gott och förverkliga mig själv. Och självklart
använder inte människor sina pengar till livets nödtorft, utan
huvudsakligen till lyx och statusskit. Och denna lyx och statusskit är
för mig detsamma som sinnessjukdom.

Om jag vore avundsjuk eller själv förväxlar pengar med stolthet och
integritet, skulle jag jämra mig i högan sky över att jag själv lever
på så mycket mindre. Men jag är inte avundsjuk eller girig, utan ser
bara hur befängd världen är. Personligen tar jag det hellre lugnt i
livet och gör det jag trivs med att göra, och har 7-8000 kr/mån som
räcker till allt jag behöver, än arbetar ihjäl mig på ett själsdödande
arbete bara för att samla lyx och statusskit på hög. Om andra
människor vill leva ett sådant korkat liv, så gott för dem; själv är
jag smartare än så.

-- Rickard

Om man år efter år lever kring eller under sk existensminimum -vilket
ju är en trots allt tämligen lågt satt nedre gräns för vilken summa
pengar som en individ i Sverige ska kunna klara sig hyggligt på under
en månad. Exempelvis att man efter att ha betalt hyra och ev.
fackavgift har 2000 kr kvar per månad för ALLA andra omkostnader, mat,
hygienartiklar, kläder osv. - om man således lever med dessa låga
inkomster under längre tid har man med stor sannolikhet inte några som
helst sparade medel undansatta för oväntade utgifter. Man har dragit
på sig stora skulder som möjlige