[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Besvärande fakta - c

  • From: Fabbe <skriva@xxxxxxxx>
  • To: Skriva <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 9 Dec 2013 04:54:55 +0100 (CET)

On Thu, 5 Dec 2013, Robert Andersson wrote:
> Inte säker på att jag förstår din ståndpunkt riktigt... Ögonblicklig
> teleportation via
> "en hyperrymd" borde fungera hyggligt tycker jag. Det är ju inte hastighet
> det handlar om
> då utan att försvinna från en plats och dyka upp på en annan...

OK, då har du inte förstått begreppet "samtidighet". Du har ju alltid en
hastighet (relativt vad som helst, och även om den råkar vara noll) när du
startar teleporteringen.

Exakt VAD menar man med "ögonblicklig teleportation"? Den enda rimliga
definitionen jag kommer på är att man förflyttas till en annan plats, på
den position i tidsaxeln som är att betrakta som "samtidigt" som den
position på tidsaxeln som vi avreste ifrån. Right?

Nu är det ju bara det att vad som är "samtidigt" på en annan plats BEROR
på vilken hastighet vi har för tillfället.

Säg att vi använder metoden "ögonblicklig teleportation" och förflyttar
oss från jorden i början av juni 2014 till en plats 100 ljusår bort.

Kikar vi nu i teleskopet mot jorden, så ser vi att vi får in ljus från
jorden som är 100 år gammalt: Vi ser jorden som den såg ut år 1914. Men
det är ju helt i sin ordning, eftersom vi vet att ljuset färdats i 100 år.
Vi kan se i vårt superteleskop att Panamakanalen just blivit färdig, så
det verkar vara i början av juni 1914.

Väl därborta startar vi en raketmotor och accellererar till 99,98 % av
ljusets hastighet i riktning BORT från jorden. Accellerationen medför att:

1. Rumsdilitationen förändrar avstånden i färdriktningen. Jorden befinner
sig plötsligt bara 2 ljusår bort (dvs en lorenzfaktor på 50).

2. Eftersom hastigheter är relativa, kan vi betrakta oss som stillastående
och att det är jorden som susar iväg i 99,98 % av ljusets hastighet.

3. Vi får fortfarande in ljus från jorden som skickades iväg i början av
juni 1914. Ljuset har färdats i ETT (1) år. Under detta år har även jorden
susat iväg ytterligare nästan ett ljusår (närmare exakt 99,98 % av ett
ljusår, vilket vi här kan avrunda uppåt).

4. På grund av tidsdilitationen går tiden på jorden 1/50 så fort som tiden
för oss. Vi kan alltså förvänta oss att det har gått c:a en vecka på
jorden när vi väntat ett år. Så under den tid det tagit för ljuset att
färdas från jorden har det alltså bara utspelat sig en vecka. Det börjar
närma sig mitten av juni 1914.

6. Nu teleporterar vi tillbaka. Vi väljer en plats i rummet som
ligger lite längre bort än jorden, så vi får utrymme att accellerera
(eller decellerera, sett från jorden) till den hastighet jorden (och
solsystemet har).

7. Vi är framme vid jorden och hinner kanske landa i tid för att med egna
ögon beskåda hur ärkehertigen och kronprinsen Franz Ferdinand av Österike
blir skjuten, den 28 juni 1914.

Men vi får nog hålla i hatten vid dessa accellerationer och
decellerationer, för det handlar om rätt rejäla hastighetsändringar. :)

Hängde du med i resonemanget? Jag säger det igen, för folk brukar ha svårt
att inse detta:

  * Hastigheter är inte absoluta. Naturlagarna fungerar likadant oavsett.
  * Samtidighet är inte absolut. Den beror på observatörens hastighet.

Vänliga hälsningar
Fabbe

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.