[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Besvärande fakta - c

  • From: Fabbe <skriva@xxxxxxxx>
  • To: Skriva <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 3 Dec 2013 02:07:26 +0100 (CET)

On Mon, 2 Dec 2013, Robert Andersson wrote:

> Oundvikligen vet jag väl inte... Man kan ju göra "hopp". D v s gå via en
> annan dimension.

Metoden är, som sagt, helt oväsentlig. Åker du 100 ljusår på, säg, ett år,
så betyder det att du efter transporten befinner dig på en plats 100
ljusår bort vid en tid som är "samtidigt plus ett år".

Men eftersom "samtidigt" beror på vilken hastighet du har, så kommer din
kompis, som startar med en annan ursprungshastighet, komma fram flera år
tidigare, eller senare, än du själv.

Ett extremare exempel: Säg att du och en kompis tar på sig var sin
rymddräkt som har inbyggd hyperrymdsomvandlare. Ni gör ett hopp, och vips,
på ett ögonblick transporteras ni var som helst i hela det observerbara
universum. Sedan är det bara att trycka på en knapp, så kommer man
tillbaka.

Ni kommer överens om en avlägsen galax som ni räknat ut att den IDAG
befinner sig tio miljarder ljusår bort. "Vi ses där", säger din kompis
medan han sitter i fotöljen bredvid dig, och försvinner iväg.

Du trycker på knappen samtidigt, men du trycker medan du rest dig upp och
går genom rummet, vilket av en slump visar sig vara en hastighet på 1 m/s
i riktning bort från den avlägsna galaxen.

Kommer ni fram till samma punkt i rumtiden? ICKE! Eftersom du hade en
en annan hastighet så är "samtidigt i den avlägsna galaxen" en annan
tidpunkt. I detta fall dyker du upp 33 år före din kompis.

Ja, du läste rätt. Enbart genom att resa dig upp och börja gå så ändrar du
vad som är "nu" i en avlägsen galax med flera decennier.

Det har alltså inte med metoden att resa att göra, utan med vilken
tidpunkt man anser vara samtidig.

Vänliga hälsningar
Fabbe

--