[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Besvärande fakta - c

  • From: Fabbe <skriva@xxxxxxxx>
  • To: Skriva <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 11 Dec 2013 14:02:12 +0100 (CET)

On Mon, 9 Dec 2013, Fabbe wrote:

> OK, då har du inte förstått begreppet "samtidighet". Du har ju alltid en
> hastighet (relativt vad som helst, och även om den råkar vara noll) när du
> startar teleporteringen.
>
> Exakt VAD menar man med "ögonblicklig teleportation"? Den enda rimliga
> definitionen jag kommer på är att man förflyttas till en annan plats, på
> den position i tidsaxeln som är att betrakta som "samtidigt" som den
> position på tidsaxeln som vi avreste ifrån. Right?

Jag såg att Wikipedia också nämner detta "besvärande fakta":

> [...]
>interval.[34] In other words, any travel that is faster-than-light will
>be seen as traveling backwards in time in some other, equally valid,
>frames of reference,[citation needed] or need to assume the speculative
>hypothesis of possible Lorentz violations at a presently unobserved scale
>(for instance the Planck scale).[citation needed] Therefore any theory
>which permits "true" FTL also has to cope with time travel and all its
>associated paradoxes,[35] or else to assume the Lorentz invariance to be
>a symmetry of thermodynamical statistical nature (hence a symmetry broken

Med tanke på att Lorenztransformationen uppmätts med makalös stor
noggranhet (en mätning hävdar nogrannhet på hela 40 värdesiffror, men de
flesta har 10-15 värdesiffror, vilket också är oerhört) så ter sig det
sistnämända alternativet i citatet rätt osannolikt. Särskilt om den skall
klara av att täcka alla möjliga fall.

Notera att jag inte hävdar att snabbare-än-ljuset-resor måste vara
omöjliga. Jag kan mycket väl tänka mig att det skulle vara möjligt på
något vis. Dock innebär det också att även tidsresor då är möjliga.

Vänliga hälsningar
Fabbe

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.