[SKRIVA] Besvärande fakta

  • From: Fabbe <skriva@xxxxxxxx>
  • To: Skriva <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 2 Dec 2013 15:01:02 +0100 (CET)

(Vet inte om det blev lite epa med mina svenska tecken ändå. Provar på
nytt. Ber om ursäkt för upprepandet).
Det finns en del besvärande vetenskapliga fakta som ställer till det med
realismen i många scifi, fantasy och skräckberättelser. Många regelbundet
återkommande fenomen är svåra att förklara, eller ens försvara från
vetenskaplig basis.

Ett trivialt exempel är superhjälten som fångar den fallande personen med
accellerationer som borde mosat offret. Stålmannen kommer flygande i
överljudshastighet (ser det ut som) och fångar den fallande Lois Lane
genom att komma från 90° vinkel och plocka upp henne i farten.
Eller lyfter upp ett flygplan med två händer vars yta som knappt kan
överstiga två kvadratdecimeter. Utan att planet går i bitar!

Men besvärande fakta finns även inom andra områden. Många monster dyker
upp genom att växa fram ur något litet frö, eller en person som växer till
mycket större storlek pga "ökad ämnesomsättning" eller liknande. Vad
skaparna inte verkar tänka på är att även om vi har en
ämnesomsättning många storleksordningar större, så måste ändå materien
komma nånstans ifrån. Eller består monstret bara av de ämnen som finns i
atmosfären?

Zombies är en annan sådan grej. Nu finns de i många sorter och smaker, men
om vi tar den sorten som verkar finnas i The Walking Dead så verkar de
vara rena evighetsmaskinerna. Stoppa in en zombie i ett ekorrhjul, och man
kan använda energin till att erövra rymden. Eller behöver
de syre? Varför andas de då inte? Vilken process de än använder verkar det
vara något som evolutionen fullständigt missat, för den verkar ju helt
revolutionerande. Finns det nåt försök på nån förklaring på hur de
fungerar? (Själva principen alltså, teknobabbel är helt okej, bara
man inte går emot sådant som redan testats).

Slutligen har vi de omåttligt populära snabbare-än-ljuset-resorna, som
finns i väldigt många varianter. Warp-krökningar. Maskhål. Hyperrymden
(vilket ibland är samma sak som maskhål, ibland inte). Teleportering.
Telepati.

Jag säger inte att sådana resor måste vara omöjliga. Men har man någon
form av teknik som gör det möjligt att förflytta sig snabbare än ljuset,
oavsett metod, så kommer det oundvikligen alltid att innebära att man har
möjlighet att resa bakåt i tiden också. Samtidighet är
relativ, och det som är framtiden för en observatör kan tillhöra det
förflutna för en annan (så länge ingen av händelserna ligger inom den
andre händelsens ljuskon).

Ge mig vilken metod som helst att resa snabbare än ljuset, och jag skall
tala om hur man använder den för att resa i tiden. Ge mig vilken metod som
helst att sända information snabbare än ljuset, och jag skall tala om hur
man skickar information bakåt i tiden (eller kommunicerar
med framtiden).

Denna konsekvens är sällan önskvärd inom sf och därför ignorerar man den.
Jag brukar tänka mig att det utspelar sig i ett annat universum där
naturlagarna är annorlunda, och sedan kopplar jag av och njuter av
underhållningen.

Men innan någon börjar drömma om att vi en dag skall resa snabbare än
ljuset, så bör man först fundera på varför vi inte redan besökts av
resenärer från jordens framtid.

Vänliga hälsningar
Fabbe

--