[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Golvet i försäkringen?

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 18 Aug 2011 14:27:58 +0000

> [...]

> egen inkomst, trots att man delar på ekonomin, än att familjen har en bra
> inkomst totalt?
>
> Vad som är viktigt för individer är upp till dem. För mig är det underordnat
> att jag kan försörja mig själv 100% av tiden, eftersom jag lever i ett fast
> förhållande där vi delar på medgång och motgång. Det finns perioder när jag
> har varit arbetslös och han har arbetat, och tvärt om. Vi lever tillsammans
> och vi väljer själva hur vi arrangerar vår gemensamma ekonomi. Vi är vuxna
> individer och vi ansvarar själva hur vi lägger upp våra gemensamma konton -

Grattis, jag hoppas att det varar livet ut. Men alla är inte lika lyckligt
lottade.
De där barnen du skriver om i ett annat mail som inte har några fäder t ex.
Jag vill inte "arrangera" andras liv. Du och alla andra får göra precis vad ni
vill
för mig. Jag upprepar, bara för att det finns rätt till ledighet KAN INGEN
TVINGAS
att ta ut den. Ingen kan tvingas att träffa sina barn heller.

> Du, om den kvinnan blir lycklig av att vara hemma i 18 år med sina barn så
> är jag innerligt glad för hennes skull. *Det viktiga i livet är väl ändå att
> man lever lyckligt, inte att man samlar på sig så mycket pengar som möjligt?
> Det tycker jag i alla fall, men du verkar vara mer inne på att den som har
> mest pengar när man dör vinner. *
Nej men utan pengar dör man fortare för vi har inte självhushåll. Tyvärr.

> Försök att förstå att investeringar i karriären och investeringar i familjen
> är två olika saker som kan göra människor lyckliga på olika vis. Försök att
> respektera att vissa faktiskt kan bli lyckligare av att leka med sina barn,
> och att vissa faktiskt kan tycka att det är värt att offra några hundringar
> i pensionsinkomst för att istället ha älskade och uppmärksammade barn som
> besöker dem varje dag. Gå till ett ålderdomshem och fråga en slumpvis
> gamling om han/hon hellre vill ha tvåhundra spänn mer i månaden eller besök
> av sin familj varje dag. *Pengar är inte allt, Pia. *

Barn måste äta, Anna! Och nyss var det ju, enligt dig, så orättvist att någon
med
60 000 kr/månaden skulle tvingas försöka klara sig på bara 40 000 för att
det finns ett tak i försäkringen.

> Javisst gör den det. Den spelar roll för ensamstående pappor också, och för
> pappor som betalar för vårdnad och knappt får träffa sina egna barn, men de
> kanske inte räknas i den rabiata feministens värld?

I min värld, som på intet sätt är rabiat, bodde några av barnen hos sin pappa
och
då var det jag som var underhållsskyldig. Och vid några tillfällen fick jag inte
träffa barnen. När min ene son var 12 såg jag honom knappt på ett år, på
familjerättsenheten
småflinade de och sa att en pojke behöver sin pappa mest.