[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Golvet i försäkringen?

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 16 Aug 2011 14:15:23 +0200

Den 16 augusti 2011 05:11 skrev pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
:

> Jag tycker inte att taket i föräldraförsäkringen ska höjas när man inte har
> ett golv som håller att stå på s a s.Om någon nu har en inkomst på 60 000
> kr/ månaden borde de väl kunna planera sin ekonomi så att de har
> ettsparkapital att ta av t ex. Jag tänker inte tycka synd om de här
> personerna med gigantiska inkomster föratt de under en begränsad tid får dra
> ner på sin standard. I synnerhet inte när det finns lågavlönade somSTÄNDIGT
> har en alldeles för låg standard. Hört talas om barnen som ALDRIG får åka på
> semester?

Javisst, jag åkte i princip aldrig på semester när jag var liten och jag
lever ändå och mår bra. Sedan när är det en rättighet att åka på semester?
Vi var på Gotland när jag var 10 år, det får väl kallas en semester. Det var
skittråkigt och jag längtade hem hela tiden och satt i bilen och grät för
att jag hade så tråkigt. Det sög. En sommar, tror att jag var 7 år, så var
vi en vecka i en stuga på västkusten. Det var också ganska tråkigt, det gick
inte att bada. Varför gnälla om semestrar? Det är ingen rättighet. Man får
lösa det bäst man kan eller hitta på roliga saker lokalt.

MEN detta handlar inte om det faktum att en person som är högavlönad har mer
pengar än en lågavlönad, det är uppenbart och det är ganska ointressant att
älta i sammanhanget. Diskussionen, som du närmast desperat försöker styra
bort från sitt ursprung, handlade från början om *fördelningen av
föräldraledighet mellan män och kvinnor.* Därav kom vi in på det ekonomiska
- det kan finnas ekonomiska faktorer att ta hänsyn till när man planerar
familjens vardag, och att det kan vara direkt idiotiskt och destruktivt för
familjens ekonomi att ha en högavlönad part hemma, givet taket i
försäkringen.

De kan väl planera sin ekonomi och dra ner på sin standard säger du... ja,
varför ska de TVINGAS göra det, säger jag, när de istället kan *välja själva
* om de vill ha den lågavlönade parten hemma istället för den högavlönade?
På det sättet kan man ju tjäna ihop till en god buffert och senare under
barnets liv kan man ta ut längre semestrar eller göra roliga saker
tillsammans. Inser du inte hur idiotiskt det är att tvinga in människor i en
sämre ekonomisk lösning? Varför är det så viktigt för dig att alla tvingas
dela exakt lika på ledigheten? Kan du svara på det?

Pia, jag tror att du måste klargöra dina egna åsikter om detta ska leda
någonstans, istället för att börja yra om smurfar och orättvisorna med att
högavlönade har mer pengar än lågavlönade. Det lyfter inte direkt din
argumentation och det sprider inget ljus över vad du egentligen har för
åsikter i frågan om fördelning av föräldraförsäkringen.

Ps, Pia, undvik att döpa om inläggen hela tiden. Fortsätt i samma tråd om du
svarar på någonting, så kommer inläggen ihop med sin källa istället för att
spridas ut över hela listan.

/Anna