[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Några skrivtips

  • From: Per Åkerman <per.akerman@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 4 Jan 2011 03:35:49 +0100

>  Vad är det knepiga med Scatt Card, förutom att han (om jag minns rätt) är
> mormon? (Och f ö gillade jag inte själv Enders Game; men det är ju en
> smaksak.)
>
> --Ahrvid

Jag har inget emot mormoner (eller andra religioner och politiska
åskådningar som skiljer från min egen), men det kan tendera till att
gå lite överstyr över skrivandet ibland (i Cards fall hans
Alvin-böcker och mer specifikt kanske denna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Empire_(2006_novel)

Dessutom tenderar Card till att säga väldigt idiotiska saker då och
då, som till exempel i dessa essäer:
http://www.ornery.org/essays/warwatch/index.html

Samma problem har jag med Terry Goodkind, där politiken helt enkelt
kommer i vägen för skrivandet (han är en trogen anhängare av Ayn
Rand). Andra klarar att skilja sin religion/politik från skrivandet så
att det inte blir för propagandistiskt. Jag tror inte många som läser
Mickey Spillane kan gissa att han var ett Jehovas Vittne under större
delen av sin litterära bana.

--
MVH
Per Åkerman