[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: "Mohamed Omars islamistiska kovändning"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 14 Apr 2013 18:48:31 +0200

From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
  Ja, det är väldigt många politiker som avgår pga div skandaler. Ibland är det
riktigt, ibland tveksamt då det är någon obetydlig småsak.
  Det beror på att media har fått en större roll, det finns fler medier, och
det är starkare konkurrens dem emellan vilket leder till en strävan att hitta
så mycket smaskiga nyheter som möjligt.
  Nu är det så att politikerna har enorm makt, så de får nog stå ut med kritisk
granskning.
  Men det kanske beror på att han är det. Samt bär på muslimsk kvinnosyn.

> Precis som man minns Mona Sahlin som Tobleronekärringen.
  Jag tror Sahlin ändå fått viss upprättelse. Många minns nog henne som damen
som var mycket bättre än Juholt. (Juholt var en riktigt loser och fladderkäft.)

  Det stämmer nog. Minns inte vem som sade "all reklam är god reklam" men det
finns en tendens att om något uppmärksammas kan negativ uppmärksamhet uppfattas
som positiv.

  Kommunismen fanns praktiskt taget inte under suffragettrörelsens tid (från
sent 1800-tal till 1910-talet). Ideologin fanns mest som teori och något
intellektuella satt och diskuterade mellan konjak och cigarr. (Ung som The
Fabian Society i Storbritannien, där f ö HG Wells var medlem.) Det var först
iom bolsjevikernas statskupp i Ryssland (den s k oktoberrevolutionen) det blev
något som nådde allmänt medvetande.
  Min uppfattning är att de - skall vi kalla det - borgerligt eller liberalt
sinnade som till äventyrs kallar sig feminister bär på starka drag av
opportunism. Det har inte riktigt tänkt igenom saken men har hört att det här
som kallas "feminism" är tydligen något populärt och man kan vinna sympatier
och fördelar genom att påstå sig höra dit. Men feminismen *är* vänster. Beakta:
  - Kollektivismen. Människor slängs ihop i klumpar (klasser, kön) och påstås
ha sina intressen hörande till klumpen. De är dessutom kollektivt ansvariga för
påståenden om vad andra i klumpen ev gör eller gjort.
  - Kraven på "utjämning" enligt modell att egna val inte spelar roll, utan
*utfallet* måste bli likadant för alla. (Lika lön för olika arbete, t ex.)
  - En marxistiskt inspirerad historieskrivning. Istf "materialistisk
historiedialektik" (eller vad struntläran Marx klippte ihop från selektiva
notiser på Londons bibliotek nu kallades) får vi "genusvetenskap", "patriarkala
strukturer" och andra fluffiga buzzwords. Och precis som marxismen hävdade sig
vara allomfattande, förklarande allt - det fanns t ex "marxistisk atomfysik" -
skall numera svenska universitet i naturvetenskaperna i allt arbete väga in
"genusteori". (Någon vis man sade dock: det som påstår sig förklara allt -
förklarar inget.)
  - Vi kan också beakta t ex historiken. Var ledande feminister kommer ifrån (G
Schyman t ex från Vänsterpartiet Kommunisterna). Och vad de sagt. Vad de
skrivit. Vad de kräver. På vad grund de argumenterar.
  Jag tyckte f ö att suffragetterna gjorde rätt. Det är självklart att
kvinnorna skulle ha rösträtt. Jag är för jämställdhet i den mening som t ex
debattören Pär Ström definierat som "jämställdism". Vad jag är emot är att
klumpa ihop människor i kollektiv och försöka utplatta alla skillnader mellan
individer.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)