[SKRIVA] "Mohamed Omars islamistiska kovändning"

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 12 Apr 2013 12:22:47 +0200

En av de få offentliga svenska islamister vi haft är författaren Mohamed
Omar. 2008-2009 fick han en knäpp och blev i ett slag aggressiv och
demagogisk anti-allting som har med västvärlden att göra. Förra året
knäppte det plötsligt tillbaka och han sade sig ta avstånd från alla sina
dumheter.
Angående detta skrev jag en artikel hos Tidningen Kulturen: "Mohamed Omars
islamistiska kovändning - en retorisk synvilla" (
http://tidningenkulturen.se/artiklar/debatt-mainmenu-91/samhe-mainmenu-134/12220
)

Jag avslöjar där att jag var inblandad som skribent i det nummer av Minaret
2008 som gjorde att Omar fick sparken som chefredaktör. Det har påståtts
att han fick sparken p.g.a. sin islamism, men det handlade egentligen om
att han ville göra ett temanummer om den amerikanska skräckförfattaren H.P.
Lovecraft -- och inte hade rådgjort med sina överordnanden innan dess. Det
verkar troligt att bitterheten för detta bidrog starkt till att han
krackelerade personligt och politiskt.

Min artikel hos Tidningen Kulturen fick för övrigt ett lustigt efterspel.
Chefredaktören Guido Zeccola är personlig vän (dock EJ islamist) med
Mohamed Omar, och tyckte synd om Omar på grund av min artikel. Zeccola
uppmanade mig helt enkelt att inte kritisera Omar (mail hos Facebook
2012-07-04). Han tog tillbaka det när jag protesterade, men det bidrog
starkt till att jag blivit alltmer ovillig att skriva för TK.