[SKRIVA] [SKRIVA] Re: Kulturtidskriftsstödet räddat men bantat

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 19 Dec 2014 19:11:10 +0100

Rickard:
> Nova SF förlorade som sagt stödet eftersom man inte höll utgivningsplanen.
  Fast det berodde på dålig ekonomi för projektet (det har JHH sagt!).
Ekonomin, som du påstått inte spelar någon roll... Hade Nova fått mer stöd hade
den kanske uppfyllt utgivningsplaner och fortsatt.
> För att veta mycket lite om nivåerna på kulturstödet så har du mycket bra
> koll på matematiken.
> Här är en lista över 2004 år produktionsstöd
  Någon särskilt anledning till att du råkat välja just 2004? Det finns skäl
att dra öronen åt sig när någon körsbärsplockar data till stöd. Din tes är
något i stil med "Kultrrådet ser positivt på genretidskrifter" (eller t o m
"jättepositivt") och då hittade du 2004 då två  av tidskrifterna fick litet mer
pengar, vilket är bekvämt för att stödja tesen.
  Men jag kan upplysa om att JVM redan året efter fick bidraget sänkt med 25
000 kr. Och Jury fick året därefter samma behandling - 2008 lade man ned. JVM
fick stödet sänkt med ytterligare 25 000 kr 2010, och YTTERLIGARE 25 000 kr
2011 (och snart var den nedlagt också).
  (De djupa kunskaper du skryter om beträffande kulturtidskriftstödet stavas
med bokstaven "G". Och sedan "oogle". Inget fel med det - jag kan också googla!
- men dra inte för stora växlar på det.)

> en salig blandning av fint och fult, populärkultur och finkultur
  Nej, genretidskrifter har alltid fått betydligt mindre. Det är bara att kolla
upp saken, som sagt! S k fult får litet grand som alibi. De som stadigt får de
stora beloppen, flera 100 000 kr, över en halv miljon ibland, är kategorin
politiskt och kulturelitistiskt "korrekta" blaskor. Det syns bl a i genomgången
jag gjorde, där *samtliga* tidskrifter på 350 000 kr och mer går in under den
mallen.

> Kapten Stofil 50 000 kr, serietidskriften Bild & Bubbla hela 250 000 kr.
  Varken Kpt Stofil eller B&B behandlar genrelitteratur. (Jag räknar serier som
huvudsakligen bildkonst. Litteratur är ord och text.)
  Sådant här statlig bidragsstyrning av kulturen handlar inte om att "bredda
det offentliga samtalet", utan om att styra det och uprätthålla entonigheten i
den offentliga MONOlogen.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya E-antologin E-Xtra Vildsint
https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ