[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Kulturtidskriftsstödet räddat men bantat

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 19 Dec 2014 13:44:44 +0100

Rickard:
>> Sedan ska ingen lyssna på
Ahrvids bludder om att stödet bara går till "elitkultur" och
"finkultur". Så har det aldrig varit, och det kan vem som helst enkelt
kolla upp.<<
  Verkligen? Det är dumt att kolla en bra story, för då spricker den.
Låt oss därför kolla Rickards bra story för att se hur dum den är. Vid
snabbgoogling hittar vi
stödet för 2013:
http://www.kulturradet.se/sv/bidrag/beviljade_bidrag/2012/Kulturtidskrifter1/

  Följande 16 tidskrifter (av 100) fick 350 000 kr eller mer:

Bang, 600 000

Divan, 400 000

Expo, 400 000

FLM, 375 000

Fronesis, 450 000

Karavan, 675 000

Konstperspektiv, 475 000

Lira Musikmagasin, 450 000

Lyrikvännen, 450 000

Nutida Musik, 350 000

OEI, 350 000

Ord&Bild, 700 000

Paletten, 600 000

Provins, 400 000

Teatertidningen, 500 000

Tidskriften 10TAL, 550 000

Denna lilla skara fick sammanlagt ca 8 miljoner. Ungefär 40% av hela
stödet gick till modernistiska tidskrifter för
konst/musik/poesi/teater/osv. Där  finns också mer politiska - i
korrekthetshänseende - blaskor som Bang och Expo.
  Några mindre kända
titlar kan kommenteras. Fronesis kan vi läggai samma hög som Bang och
Expo, ty den är "mötesplats för ett radikalt samtal om framtiden som
engagerar den traditionella arbetarrörelsen, nya sociala rörelser"
(http://fronesis.nu/om-fronesis/).
  Karavan behandlar tredje världen -
vilket kultureliten älskar ända sedan 70-talets alla barnprogram om en
vietnamesisk by. (Senaste numret var om Brasilien, numret innan om
Indien: http://www.karavan.se/ )
  Divan "är en tidskrift för kultur och
psyokoanalys" (http://divan.nu) so say no more - grundlag 1B inom
postmodernismen är att Freud också skall ha sitt.
  FLM är om film  (http://www.flm.nu/ ). Senaste numret tar upp "filmmediets
mutationer i den digitala tidsåldern i tre essäer: Anna
Sofia Rossholm om hur gesten lever vidare när Bergmans filmer förflyttas
 till teatern" - andra nr jag sett har också varit mycket Bergman och ångest.
En definition på en elitkorrekt djupisblaska är just att man kallar artiklar
för "essäer".
  Nu har jag aldrig  sagt att populärkulturtidskrifter inte får några pengar
*alls*. Det ges spottstyvrar som ett sorts alibi. (Tro dock inte att
Alibimagasinet på sin tid skulle få ett öre! Det skulle Kultrådet snarare
bränna medan ledamöterna tog varandras händer och sjöng "Halleluja!")
  Om vi tar "kulturtidskriftstödet" för de sex de senaste åren nedlagda
titlarna om genrelitteratur (men alla fick ju inget) och lägger ihop det är det
sammanlagt bara hälften vad *en enda* av blaskorna ovan fick.
  Inriktningen på hur dessa skattepengar fördelas av de djuprynkade statliga
kulturkommittéerna är tydlig.

  Nå, det skall tillbaka till utskottet. Låt oss hoppas att man vågar
åtminstone dra ned en del på dessa politiskt korrekta elitkulturbidrag.
  Om inte annat kan man söka bidrag från Vetenskapsrådet "för vetenskapliga
tidskrifter inom humaniora och samhällsvetenskap" också. Om man till sin "essä"
lägger en notapparat blir man så där "humanioravetenskaplig" och kan säkert få
del av de 12 miljoner (nästan lika mycket som Kulturrådet!) som pytsas ut:

http://www.vr.se/nyheterpress/nyheter2014/beslutombidragforvetenskapligatidskrifterinomhumanioraochsamhallsvetenskap.5.37e3a6e214a2e57ab15407a.html

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /