[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Framtiden år 2030

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 29 Dec 2013 20:51:12 +0100

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Exakt, vi har redan tragglat detta, och du har lika totalfel nu som du hade
> då. Förra gången vi diskuterade hade du inte ens hört talas om
  Jag har hört talas om mer än du tror.
  T ex har jag hört talas om att "en lång period av kraftig ekonomisk tillväxt"
är en ganska dålig definition på "långvarig depression". Eller för att vara mer
noga: som definition är det helt värdelöst.
> Det var naturligtvis en återhämtningsfas, där efterhand de ekonomiska
> hjulen snurrade fortar och bättre än innan 1873 års jättekris.  Inte bara
> det. Såsom jag visat (se länkarna) var det en långvarig och kraftig
> tillväxtperiod.

> Ja, du vill så gärna tro det, för att rädda din tro på kapitalismens och
> marknadsekonomins välsignelse
  Det handlar inte om det, utan handlar om att det var så det var.

>The United Kingdom is often considered to have been the
>hardest hit; during this period it lost some of its large industrial lead
>over the economies of Continental Europe
  Och som jag sade förra gången:
  Då Storbritannien industrialiserats tidigast är det bara naturligt att med
tiden tappa en del av industriförsprånget. Men det var stark ekonomisk tillväxt
där också. Det skedde en omstrukturering, varvid tillverkningsindustri fick stå
tillbaka en del för tillväxt av servicesektorn, en bank- och finanssektor som
gjorde London till världens ekonomiska centrum och pundet till världsvalutan
(ett tillstånd som varade fram till första världskriget).

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /