[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Framtiden år 2030

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 29 Dec 2013 19:08:07 +0100

Rickard:
> Sista
> tredjedelen av 1800-talet präglades av en gigantisk ekonomisk kris ("Den
> stora paniken" på 1870-talet) som anses ha berott på att den globala
> ekonomins tyngdpunkt försköts från Europa till Amerika.
  VI har tragglat det här tidigare. Slutdecennierna av 1800-talet var inte alls
"en gigantisk ekonomisk kris". Wikipedia
(http://en.wikipedia.org/wiki/Long_Depression) i ämnet:

"The Long Depression was a worldwide economic recession, beginning in 1873 and
running through the spring of 1879."

Sex år är inte sista tredjedelen av 1800-talet. Sedan fanns förvissa andra
bumpar, men ekonomin växte starkt trots det. USAs växte med ca 150% mellan 1865
och 1900:

https://www.globalfinancialdata.com/Databases/Graphs/USAREALPCGDP.png

Här tabell över tillväxten 1870-1913 (jag hittar ingen som slutar 1900, tyvärr)
för 20 länder, där alla uppvisar tillväxt från 100+ procent till 200+ procent:

http://www.theworldeconomy.org/MaddisonTables/MaddisontableB-18.pdf

I själva verket var sista delen av 1800-talet naturligtvis en stark
tillväxtperiod, eftersom det var då den industriella revolutionen tog verklig
fart. Samtidigt är det förstås naturligt att det då och då kommer
nedgångsbumpar som varar i några år eftersom industriell omstrukturering
betyder att en del gammalt slås ut och investerare kan fatta felaktiga beslut.

> När
> kommuniststaterna föll och marknadsekonomi infördes omstrukturerades den
> glonala ekonomin igen, och 90-talskrisen var ett faktum.
  90-talskrisen var ett tämligen nordeuropeiskt fenomen, och berodde undantaget
Finland (som tappade en stor exportmarknad) inte på kommunismens fall. Upphovet
var (s)-regeringens kreditexpansion på 80-talet (läs K-O Feldts bok Alla dessa
dagar) som ledde till en valutakris för kronan; det brittiska pundet hade en
liknande om än inte lika svår kris. (Men självfallet blev det en stor
90-talskris i de f d kommunistländerna. I väst var det inte en generell kris.
I själva verket blev 90-talet USAs ekonomiskt starkaste period i modern tid.)

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /