[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Framtiden år 2030

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 29 Dec 2013 17:31:29 +0100

Den 29 december 2013 17:00 skrev Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Samtidigt som jag kollar på Tillbaka till framtiden II (som är ganska
> charmig) läser jag en rapport från en tankesmedja om ekonomin år 2030:
>
> http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18092142.ab
>
> Man skall nog ta det med en stor nypa salt. Men i alla fall förväntar sig
> dessa spågubbar att Kina går om USA som världens största ekonomi år 2028
> och Storbritannien går om Tyskland som Europas största ekonomi ca 2030.

Spågubbar, ja. Det går att empiriskt bevisa att sådana här prognoser nästan
alltid blir grovt felaktiga (ekonomen Talebs moderna klassiker "Den svarta
svanen") och snarare har samma funktion som äldre tiders astrologi och
spådomskonst: det ger människor i allmänhet -- och här ekonomer och
börsspekulanter i synnerhet -- en känsla av trygghet i en rörig och
oförutsägbar verklighet.

Å andra sidan är det svårt att _inte_ inlåta sig på spekulationer. Sista
tredjedelen av 1800-talet präglades av en gigantisk ekonomisk kris ("Den
stora paniken" på 1870-talet) som anses ha berott på att den globala
ekonomins tyngdpunkt försköts från Europa till Amerika. När
kommuniststaterna föll och marknadsekonomi infördes omstrukturerades den
glonala ekonomin igen, och 90-talskrisen var ett faktum. Nu har Asien
börjat gå om västvärlden ekonomiskt, och den globala ekonomin rister i sina
grundvalar igen. Men en sak som ofta glöms bort är att nu också Afrika
börjat växa ekonomiskt så att det knakar. Jag vill tro att samhällen är mer
robusta idag när Asien och Afrika omstrukturerar den globala ekonomin, än
på 1800-talet, och kanske går det inte att göra en rättvis jämförelse med
historien eftersom människor och pengar är mer rörliga och samhällen inte
längre lika slutna,. Men det är just på grund av sådant som det är så svårt
att sia -- historien är ingen särskilt bra vägvisare för framtiden, även om
det är den enda vi har...