[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Framtiden år 2030

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 29 Dec 2013 22:14:56 +0100

Rieckard:
> Ja, dumma lekmän, som tror att ekonomiska kriser räknas i absoluta tal, och

> inte i relativa tal. Om 2% av arbetskraften var arbetslös på 1790-talet och
> hade noll kronor på fickan, och 12% av arbetskraften var arbetslös på
> 1890-talet och hade lika mycket på fickan som en dräng på 1790-talet -- så
> räknas 1890-talskrisen som betydligt större än den 100 år tidigare. Trots
> mycket stark ekonomisk tillväxt i absoluta tal under hela perioden.
  Jag trodde du var skeptiskt till sådant här tramsigt relativiserande.
Tydligen inte.
  Alltså, för det första definieras inte en ekonomisk utveckling av vad de
sämst ställda råkar ha på fickan. Sådant är en fråga av annan karaktär
(moralfilosofisk, social etc) och det lär nästan alltid finnas dem som frågan
berör.
    För det andra finns vad jag vet ingen fast och allomfattande definition på
sådant som hög- eller lågkonjunktur. Det är snarare något som politiker,
ekonomer, företagare från gång till annan resonerar sig fram tilll och i vissa
ekonomiska lägen nås en stark majoritetsuppfattning om att "nu är det
högkonjunktur" (eller dito "låg..."), fast det lär alltid finnas avvikare. Men
för uppfattningar om konjunkturen använder man en rad indikatorer, där
förmodligen statistik kring BNP-tillväxt väger blytungt. (Sålunda är det
relevant att anföra att under en viss period har ekonomin växt med 100+ till
200+ procent.)

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /