[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Fas3 på riktigt(var EU-valet)

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 29 May 2014 14:47:56 +0200

Pia:(Först: kan vara svårt ibland att se vad som är din text och vad det är du
kommenterar. En sak jag brukar göra när det kan vara svårt att se hur
radbrytningar m m faller är att omge det citerade med >> och <<. /De tecknen
efterliknar en sorts äldre citationstecken som kallas "gåsögon"./
  Där har du en poäng.

  Japp.
  Min invändning mot konstlade arbetsmarknadsprojekt är att de är just
artificiella. Det är vuxendagis och är meningslösa påhitt. Det är blott
motsvarigheten till att sätta folk på att gräva gropar och sedan fylla igen dem.
  Man bör främja riktiga jobb istället, genom att ta bort regleringar som får
arbetsgivare att tveka att anställa, minskade/avskaffade arbetsgivaravgifter,
minskad byråkrati, gynnande av (särskilt) små och medelstora företag, osv. Att
helt enkelt skapa en dynamisk, växande ekonomi som söker arbetskraft. Att hitta
på apekonster som konstlad "ersättning" för jobb är strunt.
  Jag tror inte heller på att lösa arbetslöshet genom att anställa alla i
offentlig sektor. Den sektorn är ju helt skattefinansierad och saknar externa
inkomster och får inte ekonomin att växa. Det är i näringslivet jobb måste
skapas. Vi kan inte leva på att alla utbildar och vårdar varandra; även om
sådana jobb behövs, av andra skäl (och det finns en gräns för hur många som bör
vara verksamma inom detta), är det som  - brukar jag säga - försöka driva en
butik som skall leva på att enbart sälja till personalen.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /