[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Fas3 på riktigt(var EU-valet)

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 30 May 2014 18:50:34 +0200

Robert:
> De kan ju fortfarande fylla ett behov om de löser saker som annars
inte hade blivit lösta.
> Marknaden kräver vinst, och utan vinst så fungerar den inte.
  Marknadsekonomi fungerar också utan vinst. Funktionen är då att den som inte
förmår generera överskott under viss tid går i konkurs - det är också ett sätt
att fungera. Det är en viktig funktion, som sållar bra verksamhetsidéer från
dåliga.
  Göran Persson brukade för sina "arbetsmarknadspolitiska åtgärder" om att göra
saker som annars inte gjorts, ange exemplet att hänga upp gardiner. Men det är
väldigt litet värdeskapande i det, och gardinupphängandet hade nog blivit gjort
i alla fall (av släkt eller vänner till t ex någon på ett äldreboende). Att
göra något av lågt värde till hög kostnad är inte särskilt produktivt.

 Men alliansen pumpar in miljarder i AMS, så om du ogillar detta borde
du också ogilla alliansens "lösning".
  Jag är grundläggande kritisk mot AMS-projekt, vilket torde ha framgått.

spill av skattepengar pga att olika instanser stoppar pengar i egen ficka.
Samma lösning men dyrare, d v s mer skattepengar går åt för mindre effektiva
insatser.<<
  Njae, det normala vid anlitandet av entreprenörslösningar är att det blir
*mindre* spillpengar. Det beror på att när något drivs 100% i offentlig regi,
utan konkurrens, blir det ineffektivt, byråkratiskt och slösaktigt. Det blir
massor med spillpengar redan från början. Entreprenörer tenderar att göra saker
effektivare, så det blir mindre spillpengar, och en del som kan sparas via
effektiviseringen kan ta göra en mindre vinst på.

 Alliansen har inte minskat byråkratin. De har ökat den.<<
  Ökat eller ökat vet jag inte. Kanske. Jag finner det illa nog att de
misslyckats med att minska byråkratin. I början av första mandatperioden satte
näringsminister Maud Olofsson till någon utredning som skulle minska byråratin.
Det kom inga som helst resultat från detta... Småföretagarnas organisation
skrev ilskna debattartiklar om att ingenting hände.

politikerna lade sig i för mycket<<
  Jag är övertygad om att vad än sossarna gör, inte kommer de att minska
byråkrati och göra det lättare för företagare (särskilt små och mellanstora
företag är viktiga i sammanhanget - där finns tillväxtpotential). Det ligger i
S-generna att beskatta och toppstyra och byråkratisera.

 Det ligger väl en del i det, men de här privata företagen inom
vårdsektorn tillhör den offentliga sektorn egentligen eftersom de är
skattefinansierade. Skillnaden mellan dessa och offentligt drivna
verksamheter är att de tar ut vinst så att mer skattepengar behövs för att
bekosta mindre insatser. <<
  Se mitt resonemang ovan om att entreprenörer tenderar att göra saker
effektivare. Genom effektivisering krävs mindre skattepengar, inte mer. Att
entreprenörer släpps in i viss mån (blott 15% av svenska skolor drivs på
entreprenad) har också den positiva bieffekten att de tvingar offentlig
verksamhet att skärpa sig och också effektivisera, även om de är sämre på
effektivisering.

personer som behövde hjälp helt plötsligt, när de privata tog över.
Dessa "fejksjuka" har blivit långt färre nu efter att man åtalat och stängt en
del av dessa företag.<<
  Det är förstås en form av bedrägeri, alltså ett rent brott. Det får polis,
domstolar och granskande organ försöka stävja. Men du skall inte tro att
liknande försvinner i offentliga monopol! Många av de stora
korruptionskandalerna som avslöjats har varit inom offentlig förvaltning.
Offentliga organ tenderar att vara tröga och ogenomskådliga, med djupa fickor
(teoretiskt finns hur mycket pengar som helst - det är bara att äska mer
skatt). I gamla Sovjet var korruptionen galopperande, och där var per
definition allt offentligt drivet (det är den andan som sitter kvar i väggarna
i de flesta post-sovetiska länder, där korruptionen också är enorm).

 Alliansens lösning till detta verkar vara ännu mer kontroller uppifrån
och ännu mer byråkrati.<<
  Liksom sossarnas lösning, plus *ännu* mer byråkrati.
  Det är därför jag menar att arbetslöshet bör lösas genom att få fart på
näringslivet, inte genom "arbetsmarknadspolitiska åtgärder".

ska få bidrag från skattebetalarna så måste de också
sköta sig
ordentligt och leverera det som man begär av dem.<<
  Det bör offentlig verksamhet också göra. Problemet är att det offentliga, då
det vanligen är monopol, inte har några inre drivkrafter för att sköta sig och
vara effektiv. Man riskerar aldrig *egna* pengar utan kan gräva djupt i
skattebetalarnas fickor. De styrande är politiker som är långt från
verkligheten och sällan kunniga i specialområden för verksamheterna. De tänker
också kortsiktigt, bara till nästa val. De drivs av utopiska partiprogram, som
förutsätter vad som skall bevisas (= saker måste skötas enligt partiprogrammet,
som förutsätts ha rätt, oavsett om det går åt h-vete). Utan konkurrens kan det
offentliga bete sig litet hur som helst, för de riskerar inte att någon annan
dyker upp och utmanar. Och går något fel, får de någon landshövdinge- eller
annan välbetald reträttpost.
  Visst kan privata företag navigera fel, men det finns en viktig funktion som
motarbetar detta - nämligen att går det snett blir det konkurs och pengarna är
förlorade. Det är ett viktigt sätt för marknadsekonomi att fungera, som jag
inledde med att notera.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /