[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Behöver hjälp att hitta svenska författare som skrivit om tidsresor

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 4 Dec 2012 17:01:41 +0100

From: forsgren.anders@xxxxxxxxx
> Jag hoppas det är ok att skicka en frågare vidare här i mailgruppen?
  Varför skulle inte det vara OK!

> En kompis till mig ska skriva en c uppsats och tänkte fokusera sig på
> tidsresor.
> Det ska handla om svenska författare och han kommer på "Huset Silverkronas
> gåta" men sedan tar det stopp.
> så jag hoppas att det är ok att be om tips om andra svenska författare som
> gett sig på ämnet tidsresor :-)
 Jag har iaf skrivit en story som kunde passa, långnovellen "Gårdagens värld
idag igen" som stod i SFF-Bulletin (för Sveriges Fanzine Föreningen, inte
Författarförbundet) nr 146, om jag minns rätt. Den fanns tidigare on-line här
http://www.percjorgensen.com/hobby/Privat/sff/sff146.pdf men länken verkar inte
funka för tillfället. Om du jagar rätt på PC Jörgensen i Norge, som var
redaktör, kanske du kan få honom att lägga upp det igen. Det är en historia om
hur huvudpersonens personlighet, med minnen etc, fraktas till enny kropp under
1940-talet och kommer i kontakt med Jules Verne Magasinet, folk som senare
skulle bli sf-fans, osv och startar en egen liten sf-fandom.
  (Update: om du googlar efter "/sff/sff146.pdf" och på första resultatet går
till Googles cache, dubbelpilen till höger, kan du hitta PDF:en och ladda hem
den.)
  Annars tror jag Bertil Falk kan svara på frågor om svenska tidsresehistorier.
För i tiden var det rätt vanligt, har jag för mig, med stories om hur hjälten
transporteras till framtiden och går omkring och tittar på den fantastiska nya
världen (år 2198 finns det *reguljär zeppelinartrafik över atlanten*, tomaterna
är *tio gånger så stora* och på telefoten kan man se en konsert från operan
*som om man var där*...!)

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)