[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Behöver hjälp att hitta svenska författare som skrivit om tidsresor

  • From: "Lina Cesar" <lina.cesar@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 4 Dec 2012 21:56:54 +0100

Hej!
Vet inte om det spelar någon roll om det är barn- eller vuxenlitteratur?
Huset Silvercronas gåta är ju en barnbok, så jag antar att även det
fungerar? I så fall har jag ett par förslag på författare/böcker:

Ytterligare böcker av Gunilla Ambjörnsen, ex. Tidens fånge.
Hemligheternas bok av Jonna Bolin-Cullberg och Den förlorade kejsaren av
Fredrik Agetoft(de hänger liksom ihop, trots olika författare..)
Chokladjakten, Herbet & tidsmaskinen av Anders Björkelid
Under tiden av Stefan Casta
Vilse i stenåldern av Bengt-Åke Cras
De magiska hörlurarna av Hans Dahlgren
Spår i snö av Ewa Christina Johansson (finns fler i serien)
Flertalet böcker av Kim M Kimselius
Rädda honom! av Camilla Lagerqvist
Dardy - hos vikingar i väst av Tutta Inger Lifjord
Bronsåret av Annika Luther
Överrocken av Ulf Eriksson
Pegasa - hästen från Trapalanda av Malin Eriksson
Draksystrar av Cannie Möller
Resan till år 33 av Lisbeth Nilsson
Tunnlen av Göran Nordström
Fångad i framtiden av Johan F. Petersson
Gå mot solen av Margareta Strömstedt
Kung Haralds vita hästar av Jeanette Thelander
Mumien som inte kunde sova av Jesper Tillberg
Lyktbärarnas återkomst av Cecilia Wennerström
Pojken och Tigern - tidsmaskinen
Slottets förbannelse av Li Widmark
Kabinettets hemlighet, Den dansande djävulen av Martin Widmark
Lydias hemlighet av Finn Zetterholm
Selmas resa i tiden av Gull Åkerblom

Hoppas att några av förslagen kan vara till nytta. Det är mest barnböcker
och jag har inte läst alla, men de har tidsresor som ämnesord i
bibliotekskatalogen, så något med tidsresor borde de ju ha att göra. Trevlig
är att det faktiskt är en hel del nya böcker och inte bara urgamla sådana,
dessutom är många av dem väl värda att läsa!

/Lina