[SKRIVA] Re: Remixkultur

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 1 Jan 2010 23:30:31 +0100

From: olof.bjarnason@xxxxxxxxx
> Det låter intressant, var skrev du dessa kommentarer? Har missat dem.
  Jag kollade och novellen "Salam Slalom" postade jag på SKRIVA 14 december.
Kommentarerna om den finns sist. (Så du kan kolla upp det i listarkivet eller i
ditt eget mailprograms backlog.)

> Kommentera mer än gärna det du läser! Gärna på bloggen också, så de
> som läser inlägget tar del av det.
  Som du hunnit se tog jag mig för att skriva litet kommentarer. Jag skall se
till att posta dem på blogen också. (Jag har inte tittat in på din blog så
mycket sista tiden. Saken är den att jag fr o m slutet av november främst läst
klimatblogar. Den där Climategate-skandalen dök upp, så mitt fokus hamnade på
det.)

> Varken jag eller min polare Tor har någon speciellt utpräglad
> litteraturvana - det var därför vi gjorde allt så uppstrukturerat. Vi
> ville ha hängslen och livrem, och göra-det-efter-boken så här i början
> så att säga.
  Jag har läst ganska många så-skriver-du-böcker. De är intressanta, men jag
följer nästan aldrig medvetet vad de skriver... Antagligen fastnar en del i
bakhuvudet, emellertid.
  För att skriva skönlitterärt  är huvudregeln att man bör träna mycket.
Skriva, skriva, skriva. Så småningom hittar man sitt språk och sin stil.

> De två första veckorna, förberedelseveckorna, var faktiskt tidvis
> plågsamma. Speciellt när man inte hade något nedplitat så sent som
> lördag kväll, och "inlämning" var söndag lunch. :)
> Men själva helgen gick förvånansvärt smärtfritt - vi var väl
> förberedda och mer än hälften av arbetet var klart skulle jag säga.
> Det kändes faktiskt riktigt kul under arbetstimmarna, när man såg
> texterna växa fram.
  Det låter som om ni vore bra kandidater till en skrivarkurs, om nu en sådan
skulle arrangeras med t ex mig inblandad. (Jag har tidigare berättat om att jag
planerade en sådan, som skulle ske i samband med en sf-kongress för några år
sedan. Fick ställas in då bara en (1) anmälde sig...)

Nya Windows 7 - Hitta en dator som passar dig! Mer information.
http://windows.microsoft.com/shop-----