[SKRIVA] Re: Remixkultur

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 1 Jan 2010 22:08:31 +0100

From: olof.bjarnason@xxxxxxxxx
> Jag och en kompis genomförde ett skrivarexperiment i höstas. Har
> bloggat om hela processen för den intresserade:
>
> http://olofb.wordpress.com/2010/01/01/ett-skrivarexperiment/
  Djäkligt intressant!
  Tog ni verkligen in på ett hotell bara för det här litterära experimentet?
(Eller hade ni ändå bestämt att ta en helg off och dra någonstans, som
minisemester?)
  Er approach till det hela låter mycket systematisk. Nästan systematisk i
överkant. T o m ifråga om tidsschemat för slutbearbetningen.
  De delar och scener och indelningar ni jobbade med är ganska typiska för hur
man kan se på konstruktionen av en novell. Eller *extremt* typiska.
  Nu har jag inte hunnit titta på era noveller, men jag skall göra det och
kommer ev med kommentarer. (Eller jag kanske väljer en à två noveller och
kommenterar dem.) När jag skriver noveller blir approachen mer intuitiv. Jag
får en idé, tänker på den (ofta ganska länge) och plötsligt dyker ett "klick"
upp som säger hur idén kan utformas till en berättelse. Jag beskrev litet grand
av processen till min jul/nyårs-novell "Salam Slalom" (kommentarerna till den
engelska versionen; senare gjorde jag en svensk version) som jag skrev till
Gävle Högskolas skrivarkurs.
  Men antagligen ligger många av komponenterna som ni använde på ett
formaliserat sätt, i bakhuvudet även om man jobbar "intuitivt" - man vet bara
inte om det.
  Intressant experiment!
  Hade ni kul, eller såg ni det som en smula plågsamt?

Lagra alla dina foton på Skydrive. Det är enkelt och säkert!
http://www.skydrive.live.com-----