[SKRIVA] Re: Remixkultur

  • From: Olof Bjarnason <olof.bjarnason@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 1 Jan 2010 23:01:54 +0100

Den 1 januari 2010 22.08 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: olof.bjarnason@xxxxxxxxx

>  Djäkligt intressant!
>  Tog ni verkligen in på ett hotell bara för det här litterära experimentet?
> (Eller hade ni ändå bestämt att ta en helg off och dra någonstans, som
> minisemester?)

Vi försökte med vandrarhem av kostnadsskäl först - men då
prisskillnaden inte var så dramatisk (vi var på en landsort) och vi
med hotell kunde vara mera säkra på att vi fick tillgång till "lyx"
som eluttag, restaurang osv. valde vi det.

Vi hade hela tiden att balansera kostnaden mot kommersiellt
arrangerade skrivarhelger; våran variant hamnade på 50-75% av de
priser vi hade hittat på nätet.

>  Er approach till det hela låter mycket systematisk. Nästan systematisk i
> överkant. T o m ifråga om tidsschemat för slutbearbetningen.

Behöver jag säga att vi båda är naturvetare/matematiker/programmerare? :)

>  De delar och scener och indelningar ni jobbade med är ganska typiska för hur
> man kan se på konstruktionen av en novell. Eller *extremt* typiska.

Jepp - vi har snott dem rakt av från böcker och andra källor.

>  Nu har jag inte hunnit titta på era noveller, men jag skall göra det och
> kommer ev med kommentarer. (Eller jag kanske väljer en à två noveller och
> kommenterar dem.) När jag skriver noveller blir approachen mer intuitiv. Jag
> får en idé, tänker på den (ofta ganska länge) och plötsligt dyker ett "klick"
> upp som säger hur idén kan utformas till en berättelse. Jag beskrev litet
> grand av processen till min jul/nyårs-novell "Salam Slalom" (kommentarerna
> till den engelska versionen; senare gjorde jag en svensk version) som jag
> skrev till Gävle Högskolas skrivarkurs.

Det låter intressant, var skrev du dessa kommentarer? Har missat dem.

Kommentera mer än gärna det du läser! Gärna på bloggen också, så de
som läser inlägget tar del av det.

>  Men antagligen ligger många av komponenterna som ni använde på ett
> formaliserat sätt, i bakhuvudet även om man jobbar "intuitivt" - man vet bara
> inte om det.

Varken jag eller min polare Tor har någon speciellt utpräglad
litteraturvana - det var därför vi gjorde allt så uppstrukturerat. Vi
ville ha hängslen och livrem, och göra-det-efter-boken så här i början
så att säga.

>  Intressant experiment!
>  Hade ni kul, eller såg ni det som en smula plågsamt?

De två första veckorna, förberedelseveckorna, var faktiskt tidvis
plågsamma. Speciellt när man inte hade något nedplitat så sent som
lördag kväll, och "inlämning" var söndag lunch. :)

Men själva helgen gick förvånansvärt smärtfritt - vi var väl
förberedda och mer än hälften av arbetet var klart skulle jag säga.

Det kändes faktiskt riktigt kul under arbetstimmarna, när man såg
texterna växa fram.

> --Ahrvid
>
> --
> ahrvid@xxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy, kultur
> (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ
> IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)

> Lagra alla dina foton på Skydrive. Det är enkelt och säkert!
> http://www.skydrive.live.com-----
> SKRIVA - sf, fantasy och skräck  *  Äldsta svenska skrivarlistan

twitter.com/olofb
olofb.wordpress.com