[SKRIVA] Re: Kommentarer till "Flygkraschen i Norrtelje"

  • From: Olof Bjarnason <olof.bjarnason@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 1 Jan 2010 23:44:33 +0100

Många tack för kritiken Ahrvid! Fler kommentarer inbakade nedan.

Den 1 januari 2010 23.18 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> [...]
> spenderade stora delar av sin årsbudget på att ta reda på vad som hänt."
>  Flygkrascher utreds väl av en statlig haverikommission (som är
> skattefinansierad). Flygbolaget betalar det inte (men man kan råka ut för
> andra kostnader, t ex skadestånd om man varit försumliga).
>  Den här novellen hade bättre närvarokänsla och en mer utvecklingsbar idé.
> Idén om att börja i en dröm och att långsamt introducera en huvudperson som
> har (tydligen) psykiska problem, var ganska intressant.
>  Var det en överenskommelse om att det skulle vara monster eller konstiga

Nej

> [...]
> mer än en gång vardera och jag har bara noterat några saker (ibland småsaker)
> jag fäste mig vid.
>  Olofs novellidé funkade bäst. Tors dialog funkade bäst i remixen av Olofs
> novell. Tors stilistik i den egna novellen var ganska stel.
>  Intressant experiment.
>  Om jag fick titeln "Flygkraschen i Norrtelje" att skriva en novell om,
> skulle jag göra på ett helt annat sätt. En flygkrasch är deprimerande: alla
> dör. Eftersom jag gillar positiva slut, skulle jag istället låta novellen
> utspela sig *efter* kraschen, och då med en

Efter-kraschen-scenarion var jag inne på länge under första veckan.

kraschutredare som huvudperson. Handlingen skulle gå ut på att ta reda
på varför kraschen inträffade, och att finna det svaret skulle på sätt
och vis bli ett optimistiskt slut. (Men det skulle krävas en hel del
tankemöda att hitta på en kraschorsak som skulle funka och vara en
smula intressant!)
>  Den som har lust kan gå till Olofs blog (olofb.wordpress.com) läsa vad de
> har skrivit och om inspiration infaller skriva en egen novell på ämnet
> "Flygkraschen i Norrtelje"! (Jag lovar att tänka på saken, men det är inte
> säkert att jag kommer på den där idén som funkar. Vi får se.)
>  Intressant skrivarexperiment i alla fall! Som en skrivarskola i miniatyr.

Tack! Jag hoppas det kan inspirera andra att apa-efter/remixa.

> --Ahrvid
>
> Ps. När jag var liten kraschade ett flygplan i Kälvesta, nära Hässelby där
> jag bodde. Det var en Vickers Viscount som fått svår nedisning på inflygning
> mot Bromma. Alla ombord dog inkl den internationellt kände svenske
> bordtennisspelaren Hans Alsér. Jag var där dagen efter och såg kraschplatsen
> (som var en bilparkering). Deprimerande. Nedisning är ett svårt problem för
> flyget. Det var också problemet vid "Miraklet i Gottröra", där dock alla
> ombord överlevde.

Intressant! Kände inte till någon av dessa trots att jag var
någorlunda medveten åtminstone -91.

Kort fråga: skulle du säga, precis som jag kom fram till på slutet av
blogginlägget, att båda remixarna överträffade sina original? (Läs:
var mindre dåliga heh)

> --
> ahrvid@xxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy, kultur
> (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ
> IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)
> Nya Windows 7 - Hitta en dator som passar dig! Mer information.
> http://windows.microsoft.com/shop-----
> SKRIVA - sf, fantasy och skräck  *  Äldsta svenska skrivarlistan

twitter.com/olofb
olofb.wordpress.com