[SKRIVA] Re: PP-Amelia varnar om integriteten

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 28 May 2013 17:12:15 +0200

Den 28 maj 2013 16:56 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Du saknar alltså som alla kan se fotbeklädnad, har ingenting  på
> fötterna. Du är ivrig med att trumpeta om seriös debatt, men frikostig
> med att själv slänga ur dig lösliga anklagelser.

Vi har redan i detalj diskuterat dina åsikter om moderering och
"censur" på nätet, och alla kan själva kolla upp i listarkivet
exempelvis nov 2012 under ämnesraden "Näthat". Här citerar jag mig
själv 19/12-12 i ett svar till dig, eftersom det förklarar utmärkt min
egen uppfattning:

"Jag är i princip inte emot stängning av kommentarsfält o dyl, eller
modererade diskussionsforum. Men det är en mycket svår fråga.

Vad som är sant, rätt och rimligt sållas INTE spontant fram i en öppen
diskussion. Det skulle göra det om alla deltagare var ärliga och
hederliga, men i verkligheten är det mycket enkelt för hycklarna att
manövrera ut dessa ärliga och hederliga debattörer. Nazister är inte
okunniga stackare som bara behöver information; de vet mycket väl att
de ljuger, förvränger och manipulerar, och det är likadant med alla
antidemokrater. För dem är en öppen diskussion bara en möjlighet att
breda ut sig, mota bort alla andra och sprida sin propaganda.
Flashback är till stora delar ett skithål på det sättet. Man ska inte
heller överskatta människors förmåga att ta till sig och urskilja
korrekt information -- hur ofta händer det inte inom exempelvis
nördkretsar att man drabbas av kollektivt idiotspel? Ofta räcker det
bara med att en viss Grek-Anders Bellis behöver blåljuga ihop något
och börja hetsa.

Men om man har modererade diskussionsforum kommer genast problemet att
moderatorerna själva mycket ofta är inkompetenta och förvirrade --
eller för den delen hycklare och manipulatörer. Helgon.net var på sin
tid ett strålande exempel på det, där extremisttrollen från
diskussionsgolvet lyckades nästla sig in på moderatorsposter och sedan
satt där som sten, eftersom de höll varandra bakom ryggarna. Wikipedia
har på många sätt samma problem.

Jag vet inte vad man ska göra mot detta; att välja mellan helt fria
diskussionsforum och modererade sådana är som det klassiska valet
mellan pest och kolera. Modererade forum fungerar när de sköts
kompetent, och omodererade forum kan funka i lyckliga sammanhang, men
det finns inga garantier för varken det ena eller andra."

Någon form av moderering måste i allmänhet finnas, problemet är bara
hur man kan få till en bra och rättvis sådan.