[SKRIVA] Re: PP-Amelia varnar om integriteten

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 29 May 2013 20:35:09 +0200

Den 29 maj 2013 18:34 skrev Robert Andersson <70264andersson@xxxxxxxxx>:
> Många renodlade liberaler skulle inte hålla med dig och de håller förresten
> inte
> med dig (det vet jag). De värnar om företagarna och företagandet och det
> ekonomiska välstånd som de tror kommer att följa med detta EKONOMISKA
> system. Att släppa fältet fritt för "varumärkesintrång" kan vara ett direkt
> hot
> mot själva kärnan i dessa tankebyggnader, och leda till ekonomisk oro och
> tillbakagång.

Renodlade liberaler är för fri konkurrens och mot allt som sätter den
fria konkurrensen ur spel, som exempelvis statligt ägande
kartellbildning. Att kunna copyrightmärka eller ta patent på en idé
eller ett koncept är i sig ett hot mot den fria konkurrensen. Sedan
finns det naturligtvis också olika grader bland liberaler och deras
syn på hur fri konkurrensen verkligen bör vara. John Stuart Mill
förespråkade förvisso laissez faire men insåg farorna med det och
argumenterade för vissa restriktioner.