[skriva] Re: Litet om hur SKRIVA-listan flyttades

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 16 Mar 2007 13:16:06 +0100

Alexander Stamou:
Jag tycker inte att någon ska bli modererad, det blir bara lite extra absurt när det är just Ahrvid, för i någon bemärkelse håller jag faktiskt med om att det är "hans" lista. Ahrvid startade listan och har mig veterligen gjort mer för att hålla igång den än någon annan människa. Om något liknande detta hände mig på en lista som jag hade startat och skött om lika energiskt under lika lång tid så skulle jag bli väldigt ledsen. Jämför för övrigt gärna med t ex Rickard Berghorn som styr Minotauren med järnhand och verkligen propsar på att det är _hans_ lista. Jag råkar för övrigt veta att flera medlemmar på SKRIVA gick ur Minotauren just eftersom hr Berghorn sparkade ut Bellis pga stökighet. De ville inte ställa upp på ett sådant listklimat. För övrigt är Ahrvid inte den förste eller den ende som har bråkat på SKRIVA. Däremot är han ett tacksamt mål eftersom många upplever honom som omedgörlig, något jag iofs har full förståelse för.
Tänk, jag håller med. Kanske inte i alla detaljer, men i stort. Ja, det är "min" lista. Se även t ex kommentarerna till Björn M. Jag är dock inte intresserad av att utöva mitt ägande av listan, men det finns ett undantag: om SKRIVA:s själva bärande principer hotas, då måste jag steppa in och säga stopp. Jag tycker man skall vara "omedgörlig" (=principfast) när det gäller viktiga, grundläggande värden.

Björn Mattsson:
Jag kan ju inte svara för andra medlemmar, men jag tycker att hela den här historien känns mycket olustig och jag minns plötsligt mycket väl varför jag
valde att inte delta under ett år. Istället för att vara en plats där man
kan inspireras och få energi, blir man irriterad och trött på allt tjafs.
Det är förstås tråkigt med tjafs. Men iaf undertecknad är helt oskyldig till att starta sådant.

Jag kommer inte att delta i den nya versionen av SKRIVA oavsett om
Lysator-listan dör eller ej.
Det finns ingen "ny" SKRIVA. Det finns bara SKRIVA och den listan är här och nu.

Anledningen är främst att jag inte kan ställa
upp på dina metoder och att du (som vanligt) helt sorglöst ägnar dig åt
historierevision trots att du inte kan lasta någon annan än dig själv för
det som inträffat.
Det finns inget fog för att "lasta" någon för att försvara yttrandefrihet och SKRIVA:s grundprincip om att vara omodererad.

För det är så typiskt dig att anklaga Hans för att sabotera listan när det faktiskt är du som är listans största problem.
Listans största problem är nu avskaffat, nämligen försök att censurera. Du tänker milt sagt bakvänt om du vill framställa agerande för yttrandefrihet som ett "problem".

Du bidrar till det positiva
med nyheter och matiga artiklar, men du är samtidigt nästan alltid i centrum för de riktiga surdegarna också.
  Men jag *börjar* aldrig sådana degbak!

Jag kan till exempel inte påminna mig att
Hans fått medlemmar att lämna listan i affekt. Men det har du, upprepade
gånger.
Jodå, Hans har vid ett tidigare tillfälle fått någon att lämna listan i affekt (alltså i Hans P:s egen affekt). Jag protesterade mot detta redan då. Så här i efterhand kan jag beklaga att jag inte satte ned foten ordentligare, men jag lät mig motvilligt övertalas med påståenden om att det skulle vara ett engångsundantagsfall. Så var dock tydligen inte alls fallet utan han har som synes fortsatt att att bemäktiga sig friheter som han inte alls har mandat för.
  Så nu satte jag ned foten.

Så istället för att starta en ny lista
  Det har inte startats någon "ny" lista.

tycker jag att du borde
fundera på vilken roll ditt eget uppträdande spelat för den uppkomna
situationen. Men det är antagligen en bön för döva öron.
  Att be om censur och "moderering" är att be för döva öron, ja.

Till sist vill jag kommentera äganderätten. Jag anser att alla vi som deltar "äger" listan. Du äger inte listan *mer* bara för att du råkade
grunda den.
Det är inte bara "råkar" ungefär som om det vore en tillfällighet. Jag grundade listan. Jag *skapade* listan. Det är ungefär som om du skapat ett företag eller skapat en novell - det du skapat är ditt. Det handlar inte bara någon liten tillfällighet eller någon liten ödets nyck, utan skapandet av listan är ett konsekvent och hårt arbete under många år, inkl t ex att sköta det tekniska (som jag härmed alltså gjort i två omgångar), etablera SKRIVA:s funktionsprinciper, skriva SKRIVA:s FAQ, sprida reklam för listan, svara på frågor om SKRIVA och vara infocentral om den, skapa SKRIVA:s novelltävlingar (och i en majoritet av fallen också drivit novelltävlingarna), underhålla pristävlingsbokhögarna (och ordna annat i form av priser, såsom diplom och penningpriserna), hålla ordning på listan rent praktiskt (vilket jag insisterar skall ske genom inlägg i rätt riktning, inte - aldrig ö h t! - via "moderering"), osv, osv. Jag har skapat SKRIVA. Därför har jag rätt att också flytta SKRIVA. En ägare förfogar över det han skapat.

Så om vi medlemmar väljer att stanna kvar på Lysator så är det där den
riktiga SKRIVA finns, oavsett vad du påstår.
Listans ägare är helt med på att medlemmarna har sin förfoganderätt över SKRIVA, men enbart så länge grundprincipen om att SKRIVA är och förblir omodererad gäller. Jag är ledsen, men det går inte att överlaga eller kompromissa bort.

Thomas A:
Typ som att de inte tillät att du tvångsanslöt ett hundratal e-postadresser?
Det är förstås ingen "tvångsanslutning" att medlemslistan följer med när listan flyttas. Om du prenumererar på Svenska Prickiga Fjärilsbladet som utges från Storgatan 42 utgör det ingen "tvångsanslutning" att du fortfarande gör det om Svenska Prickiga Fjärilsbladet flyttar till Lillgatan 51.

Eftersom jag lurkar på SKRIVA mest eftersom det ibland dyker upp riktigt intressanta trådar har jag inte följd fanfond/Bellis/vafan-det-nu-är-debatten särskilt noga. Det är väl den enklaste sak i världen att ignorera eller till och med blockera mail från en viss person eller ett i visst ämne - jag sållar helt enkelt ut det jag är intresserad av.
Det är förståndigt. Det är vad man skall göra. Jag har alltid haft svårt att förstå varför någon hetsar upp sig över något som denne samtidigt påstår sig vara ointresserad av.

Att moderera en lista eller utesluta användare är extremåtgärder som bör tas till som sista utväg när listans funktion hotas, och det tycker jag inte den har gjort.
Nu är det dock som så att SKRIVA:s policy inte är att ha "moderering" alls. Det är bestämt (av mig, som listans ägare och grundare) från allra första början, och om någon försöker med "moderering" är det ett brott mot SKRIVA:s principer. Alla som gått med på SKRIVA har godtagit denna grundprincip (den betonas redan i FAQ:en).

Därmed inte sagt att jag tycker ditt förfarande är acceptablet, Ahrvid. Jag har gått med på SKRIVA-listan på lysator. Jag vet inte ett jävla skit om freelists.org och har aldrig bett om att få bli medlem där.
Du har frivilligt gått med på SKRIVA. Det är bara det att SKRIVA flyttat från Storgatan 42 till Lillgatan 51.

Brukar inte du skriva att man ska ge tillbaka med samma mynt? Att det är ens skyldighet att "ösa tillbaka dynga" som någon annan "kastat" på en?
Jag har ärligt talat väldigt svårt att förstå vad för slags "dynga" det skulle vara att en mailinglista flyttar.

Inser du inte att du kommer sitta ensam på freelists när det här har blåst över?
Tss... Jag tror du underskattar SKRIVA-listan. Jag har skapat SKRIVA, och listans framgångar beror i hög grad på min uthållighet och energi. Du bör inte tvivla på att det finns fruktansvärt mycket uthållighet och enorma mängder energi att ösa ur.

Robert Jonsson:
Bråkar man tillräckligt mycket och tillräckligt länge så måste någon gå in och ta på sig en moderatorsroll.
Varför då? Verkligheten har tvärtom visat att världen är mest betjänt av yttrandefrihet. Och det gäller för SKRIVA: ingen "moderering".

Får man en tillsägelse så får man anpassa sig.
Ibland måste det göras. Det är inget konstigt, eller stort.
Det är ett grundläggande brott mot SKRIVA:s principer att försöka införa moderering. Vad du än vill hävda skulle något sådant vara både konstigt och stort. Det är därför som SKRIVA har flyttat.

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
-----
SKRIVA för sf, fantasy och skräck * Sveriges äldsta skrivarlista
grundad 1997 * skriva-request@xxxxxxxxxxxxx för abonnemangsskommandon