[skriva] Re: Vilket program för att skriva? (fwd fr Björn Mattsson)

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 16 Mar 2007 13:16:12 +0100

Från: christoffer
Skickat: den 15 mars 2007 12:36
Till: Diskussioner om att skriva fantastik
Ämne: [SKRIVA] Vilket program för att skriva?

Jahapp. Så andra dagen på en nygammal skriva-listas liv.
Efter alla kravaller, oroligheter och tudelningar tänkte jag
passa på att ställa en skrivrelaterad fråga. Vad använder ni
för program när ni skriver?

Jag använder Word, just nu version 2003. Jag har aldrig upplevt det som
något problem att skriva i denna ordbehandlare. Jag har utformat mallen
för
normaldokument så som jag vill ha den (med rubriker, brödtext etc) och
sätter visningen till Utskriftslayout. Sedan är det bara att köra:) Om
jag
skulle vilja göra mer med texten än att bara skriva så tar jag över den i
exempelvis PageMaker eller QuarkXPress. Jag håller på att formge en bok
där
jag samlat kapitel av min (humoristiska?) låtsasdagbok "Bruno Jonssons
dagbok" och det gör jag i FrameMaker. Att använda Word för utformning av
text är ett helvete. Programmet är fullständigt opålitligt, i alla fall i
tidigare versioner. Kanske fungerar det bättre nuförtiden.

Om du inte vill ha några ordbehandlarfunktioner så antar jag att vilken
textredigerare som helst är användbar. På PC finns Anteckningar till
exempel, och jag antar att något liknande finns på Mac. Jag kan
visserligen
de flesta av funktionerna i Word, men för författande nöjer jag mig med
de
grundläggande. Sök/ersätt, sidnumrering, ordräkning, rättstavning till
exempel. Punktlistor är också ganska händigt, men de använder jag inte
när jag skriver skönlitterärt.

Jag har någon gång försökt mig på att använda specialprogram för
författande
men det stupade alltid på att jag tyckte de hämmade min kreativitet mer
än
de underlättade. De verkar vara utformade mer för romanskrivande än
noveller
och jag har sällan så mycket planerat i förväg som de vill att man ska
ha.
Så de går lite fetbort.

Med vänlig hälsning,
Björn
-----
SKRIVA för sf, fantasy och skräck * Sveriges äldsta skrivarlista
grundad 1997 * skriva-request@xxxxxxxxxxxxx för abonnemangsskommandon