[skriva] Litet om hur SKRIVA-listan flyttades

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 15 Mar 2007 04:36:33 +0100

Jag får be om ursäkt att det tyvärr tog det onödigt lång tid att
flytta SKRIVA. Knäckfrågan handlade om att lägga upp medlemslistan
(som jag förstås sett till att hålla en kopia av; det finns blott
två som valt "hemlig adress" och de får skylla sig själva).
  Det finns förstås en rad listservers man kan använda. Det tog inte
lång tid att googla fram olika alternativ. Problemet var att flera
mailinglist-hosts hade allvarliga begränsningar. Det tog en stund
att undersöka de olika alternativen för hostande (syftar inte på
förkylningstider...) och jag skall inte nämna alla, men jag satt
och registrerade SKRIVA för olika hosts, men först när man grävde
vidare upptäckte man att den och den hosten inte dög.
  Yahoos listor uteslöt jag tidigt. Dels har en Lotta H sedan 1999
(utan att känna till den redan existerande SKRIVA) tagit namnet
"skriva" hos Yahoo (men hennes är inaktiv - bara tre postningar
hela förra året), dels gillar jag inte riktigt Yahoo.
Yahooppostningar kommer nu som default i det slösaktiga HTML-
formatet och följs av reklam och utrymmeskrävande
listadmin/adress-info. Jag driver ett par smärre listor via Yahoo
(för Novellmästarna och Radiofans) och för små listor duger kanske
Yahoo. Men inte här. T ex får man bara redigera tio (10)
användaradresser per dag och det skulle ta 1,5 vecka att flytta
hela SKRIVA-listan. No good.
  Jag övervägde att driva SKRIVA från min egen dator (såsom
faktiskt skedde i listans start) men jag har ont om diskplats och
jag hittade inget bra program för att göra det. Jag tittade på
shareware, och ett program skulle t ex bara tillåta 500 postningar
i non-reg-mode (jag skulle behöva installera om det kanske en gång
i månaden!; några pengar för att registrera shareware har jag
inte). Att driva listan hemifrån skulle bli opraktiskt.
  1-2 andra hosts hade funktioner för att importera medlemslistor
som inte verkade fungera. Det verkar som om flera gratisvärdar för
E-postlistor är rädda för spam, och begränsar admin-funktionerna.
Under dessa undersökningar har dock listan SKRIVA blivit registrerad
hos 2-3 hosts där listan inte kommer att användas (den får väl
"expira" så småningom).
  Till slut återstod alternativet Freehosts.org. Jag vet inte
riktigt vad det är för organisation, men man säger på sin
välkomstsida att man ägnar sig åt tekniska diskussionslistor.
Dock har man en avdelning för science fiction, med hundratals
listor, så det är tydligt att science fiction i sig räknas som ett
tekniskt ämne. Man fick ansöka om att få driva lista, och jag fick
utbyta 1-2 mail med Freehosts om detta. Eftersom sf i sig tycks
vara ett godkänt ämne skrev jag en presentation kring detta, men
där skrivande också ingår (fantasy och skräck ingår också - flera
av listorna i Freehosts sf-avdelning berör också fantasy och skräck,
så det bör vara OK).
  Den (hittills preliminära) presentationen skrev jag på både
engelska och svenska (så att Freehost-folket förstår vad det handlar
om), men det bör inte vara några problem att ha en lista som
företrädesvis är på svenska. Man har redan listor på bl a franska,
flamländska, polska och spanska.
  Freehosts verkar vara någon form av ideell organisation, avsedd
för att just ge gratis listtjänster (kanske någon form av datorklubb,
vad vet jag?) och det gör man utan att bifoga reklam.
  Om Freehosts kommer att fungera i det långa loppet vet jag ännu
inte. Min prioritet har förstås varit att få upp SKRIVA så snabbt
som möjligt, med iaf grundläggande funktioner. Jag har inte hunnit
sätta mig in i alla detaljer och funktioner osv än. Det får ske
med tiden. Det skall dock finnas ett listarkiv (som om möjligt kommer
att låsas från sökrobotar - vi får se om det går) och man kan
göra en hemsida (ännu inte ogjord). Jag tror man kan göra en massa
annat också (t ex flagga bort bifogade filer).
  Den närmaste tiden kan det bli småfixar osv kring SKRIVA (dock
kommer jag att vara upptagen en stor del av morgondagen) och dyker
det upp oöverstigliga problem får väl SKRIVA flytta vidare. (Jag
har faktiskt registrerat adressen skriva@xxxxxxxxxxxx - den var ledig
- och i allra värsta fall kan listan drivas mer eller mindre
"manuellt".)
  Allt sådant här har tagit ett par dagar att fixa till, och det lär
ta en viss tid till.
  Samtliga gamla medlemmar kan inte flyttas över. Två hade "hemlig
adress" (de får skylla sig själva). En hel bunt stod på "nomail",
vilket ibland betyder inaktuell adress, men ibland också att medlemmen
är med men föredrar att läsa via webgränssnittet. Detta och en del
annat vad gäller E-adresserna kommer inte att lösas och funka
meddetsamma. Samtliga (utom två "hemliga adresser") får dock minst
inbjudan att vara med, men medlemslistan kan ta litet tid att fixa
till i sin helhet.
  Det är förstås trist att en medlem gått in för att tekniskt
sabotera SKRIVA-listans funktioner, men som tur är kan det och har
det åtgärdats. Det är möjligt att en del har tyckt att Lysator
fungerat bra, men med tanke på omständigheterna, den fria debatten
och SKRIVA:s funktion är det omöjligt att vara kvar på Lysator.
  Den som sysslat med att sabotera listan, kan förstås försöka
driva sin privata lista och pompöst utannonsera att det
"egentligen" skulle vara "SKRIVA". Men det vore något slags sjöröveri
och han skulle bära ansvar för att orsaka en hel del tjafs och
bråk. Denne person har inget uppdrag från SKRIVA att bete sig så,
och det kan ni lita på från SKRIVA:s grundare, skapare och ägare:

--Ahrvid Engholm

--
ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!