[SKRIVA] Re: Klass och inkomst

  • From: Rickard Berghorn <berattelsen.om.allting@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 3 Nov 2012 20:05:34 +0100

2012/11/3 pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>:
> Tack för det goda rådet om att anpassa min livsföring efter inkomsten.
> Tror det var Gösta Bohman som brukade citera det fina ordstävet om att rätta
> mun
> efter matsäck.

Din kommentar är lagom sarkastisk, men sådant står jag pall för.

> Jag betalade elen och sophämtningen och nästan hela oljeräkningen och
> tjofs så var hela min lön/aktivitetsstöd borta. Jag har nu 78 kr på banken
> och 100 kr i plånboken.

Om du nödvändigtvis känner att du vill bo kvar i en villa, trots att
du kunde leva mycket billigare i en hyresrätt, så är det ju ett val du
har gjort. Om du äger villan själv, skulle du plötsligt bli rik om du
sålde den. Och då kan du skaffa dig en insatslägenhet -- och få ännu
mindre månadshyra än om du bara har hyresrätt.

... Och därmed steg jag rakt i bikupan. Sådana här saker går inte att
diskutera på ett förnuftigt sätt, eftersom så mycket känslor, prestige
och stolthet är inblandat. Jag kan också nämna att det reportage i SR
som initierade sen nya debatten om svensk fattigdom, nyligen fälldes
av GRN för bristande saklighet; den kvinna som hävdade sig vara
jättefattig satt egentligen på en bostadsrätt värd miljoner:
http://www.journalisten.se/nyheter/framstalldes-som-fattig-men-agde-bostadsratt

Och hur gör man egentligen för att ändra tillbaka sitt användarnamn på gmail...?

/ Rickard Berghorn