[SKRIVA] Re: Klass och inkomst

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 2 Nov 2012 18:22:39 +0000

Jaha, så nu är det "fel" att prata om klyftor också. Men vad ska man då kalla
"stora skillnader" i inkomst?
Skulle man inte kunna säga att det är en "klyfta" mellan min månadsinkomst på
6500 kr efter skattoch en sk medelinkomst som efter skatt ger cirka 13000 till
någon som skulle kalla sig låginkomsttagare?Om jag jämför min inkomst med hr
Reinfeldts statsministerlön lär det ju faktiskt bli en rejäl Klyfta ursäkta
skillnad.

> Men så der det inte ut. Jag ogillar språkliga trick avsedda att förvränga.
> Visst, i skönlitteratur kan man använda vilka språkliga trick man vill (och
> bör för all del göra det!). Men inom politik och försök till
> verklighetsbeskrivning bör man låta bli. Och att oegentligt prata om
> "klyftor" är särskilt illa, då syftet är att argumentera för att människor av
> en politisk överhet skall påtvingas utplattning av alla olikheter.
???? Vilka vill påtvinga alla en utplattning av alla olikheter??? Det låter som
ett uppslag till en skräckberättelse; OND "politiker" visar sig vara
voododoktor och förvandlar helamänskligheten till en mindless zombiehop.