[SKRIVA] Re: Klass och inkomst

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 5 Nov 2012 12:06:44 +0000

R. Berghorn:
> Om du nödvändigtvis känner att du vill bo kvar i en villa, trots att
> du kunde leva mycket billigare i en hyresrätt, så är det ju ett val du
> har gjort. Om du äger villan själv, skulle du plötsligt bli rik om du
> sålde den. Och då kan du skaffa dig en insatslägenhet -- och få ännu
> mindre månadshyra än om du bara har hyresrätt. Resonemanget stämmer - i
> teorin. Visst kan man sälja en villa och fördet man får betalt för den t ex
> skaffa sig en bostadsrätt. Men kan JAG säljaden villa jag bor i nu för en så
> stor summa att "jag skulle bli rik."
 Det korta svaret är; Nej tyvärr eftersom jag är skuldsatt och bor i ett
ruckel.-------------------- Det är fömodligeninte helt osäljbart, det finns
säkert någon som är intresserad av tomten om inte annat. Men att sälja med
förtjänst däremot, det är en annan sak.Ordet "villa" signalerar ett välstånd
som inte alltid finns, avsätts inte medelför att underhålla och laga saker
inträder ofrånkomligt ett visst förfall ( i vårtfall exempelvis ett begynnande
hål i badrumsgolvet).Till fastigheten, som så många andra fastigheter, är ett
banklån knutet vilketbetyder att Swedbank har första tjing på den summa pengar
som en försäljningeventuellt skulle kunna inbringa. Andra cashinget skulle
Kronofogden samla upp.(Kronofogdemyndigheten har f ö bedömt att fastigheten
saknar värde ochanser det tydligen vara slöseri med tid och skattemedel att
försöka auktionerabort den. Möjligen har det något att göra med att
fastighetsmarknaden just nugår dåligt - för säljarna som ofta har fått sänka
priserna.)
Man skulle ju också kunna tro att det är "mycket billigare" att hyra en
lägenhetMen det är inte alltid så. Jag hörde senast igår att det finns enledig
lägenhet i ett av grannhusen som köptsav ett privat bostadsföretag och
renoverats upp. Hyran låg någonstans mellan5000 och 7000 kronor i månaden.
Månadskostnaden för vårt hus är i genomsnitt5000 kr. En bekant hyrde två rum
och kök i ett gammalt hus, hyresvärden renoveradeinte på 20 år men tog ändå ut
en kallhyra på 5000.Vi är för tillfället fem personer som bor här. Fem personer
som annars skullebehövt minst fyra lägenheter(tre ettor och en tvåa till mig
och min 17-årige son).
----------------------Så över till den där 25-åriga Frida i Malmö som påstås
äga en bostadsrättvärd miljoner ? 1. Det är ganska svårt att få tag på bostad
övht i Malmö, densom har en bostad torde vilja behålla den.   Om de inte tycker
tält är ettalternativ.2. Det tar tid att avyttra ett objekt.Om det skulle vara
så att hon inte har pengar till mat idag är rådet mensälj din dyra bostadsrätt
då inte till stor hjälp.3. Reportaget fokuserade tydligen på osäkra
anställningsvillkor vilketär en verklighet även för personer som inte äger
bostadsrätter. Det harett visst allmänintresse som jag anser att ett "Allt om
just Frida, 25 i Malmö"inte har. Visst hade reportaget blivit ännu "bättre" om
Frida varit hemlös också.Men då hade hon kanske inte ens haft en osäker
anställning utanstått på gatan och sålt hemlösas tidning./MVH pia