[SKRIVA] Re: Husby och kravaller

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 21 May 2013 22:47:35 +0200

Den 21 maj 2013 16:22 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

>   Jag undrar om inte psykologi spelar roll. Folk blir gärna "grumpy" och det
> Var Bättre Förr.

Undertecknad tillhör i alla fall inte den gruppen. 90-talet var värre
än det Sverige vi har nu; och den äktsvenska åsiktshegemonin var
uppenbarligen värre på 60- och 70-talen, nu har man i alla fall
andningshål genom nätet. Men motsättningarna har vuxit:

På 70-talet fanns huvudsakligen vänsterextremister som såg spöken men
inget riktigt konkret man kunde attackera (den patetiska
kårhusockupationen, som var en enda rallarsving rakt ut i luften). På
90-talet fanns vänsterextremister _och_ högerextremister, som drabbade
samman när de inte härjade på egen hand. Nu har vi båda dessa grupper
plus invandrarungdomar som skapar upplopp och kravaller. Idag har vi
också mer eller mindre radikala feminister som saboterar
samhällsdebatten, smutskastar motståndare och excellerar i hat- och
krigsretorik, och jag tror inte en sekund att kvinnor inte är kapabla
till samma dumheter. Historien har redan visat det.