[SKRIVA] Re: Husby och kravaller

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 21 May 2013 16:22:53 +0200

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Det om ammunitionen stämmer ju, och är för jävligt.
  Just det.
 > Angående
> Almstriden hördes en explosion en natt, fastän ingen kunde lokalisera
> var den eventuella sprängningen skett. Skyldig var Bengt Sändh, i alla
> fall enligt honom själv i en av hans böcker; han och en kompis skulle
> ha slängt ned en mindre sprängladdning under en av de närliggande
> broarna. Ekot under brovalvet förstärkte knallen, och inga spår syntes
> efter explosionen.
  Intressant upplysning.

> Men ekonomi är en sak, det samhälleliga, massmediala och
> intellektuella klimatet en annan.
  Jag undrar om inte psykologi spelar roll. Folk blir gärna "grumpy" och det
Var Bättre Förr.

Det finns f ö en koppling mellan, skall vi kalla det, utopisk sf och Husby.
Nämligen idén om den utopiska stadsplaneringen. Husby är en sådan där
betongförort av modell som vi har alldeles för många av.
  Sådana tillkom ur tankegångar från tidigt 1900-tal och framåt. Utopiska
tankar, eller med ett annat ord - science fiction. Alla minns kanske den
utopiska staden i filmen "Metropolis", och något färre minns kanske Frank R
Pauls liknande teckningar till Amazing Stories. (Det är bara att bildgoogla på
"utopian cities" m m för att se bilder.)
  Med start på 50-talet satte de utopiska stadsplanerarna igång. Betongförort
efter betongförort uppfördes. Man började riva citykärnor för att få plats med
betongpalats. I många småståder blev det en stor Domus-butik, parkeringshus och
liknande. Idylliska Mästerdetektiven Blomkvist-miljöer raderades. I Stockholm
rev man Sergels atelje från 1700-talet och säkert 75 kvarter runtomkring - och
uppförde ironiskt nog blås- och knarhålet Sergels torg istället.
  Utopikerna löpte amok. Man levde i villfarelsen om den sociala
ingenjörskonsten och att politiker kan sitta och uppifrån "planera" och dra
streck på kartor och i allmänhet Vet Bäst. Massarkitekturen körde över folk och
slängde ut dem i illa planerade betonglådor. Det var som science fiction in
action. Idén om det detaljstyrda samhället.
  Betongförorterna är utopin som sprack.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
 www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya E-antologin Sista resan,
http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  / YXSKAFTBUD, GE VÅR
WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)