[SKRIVA] Re: Husby och kravaller

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 21 May 2013 15:04:58 +0200

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Det på 50-talet var nog Berzeliikravallerna i Berzelii Park
> (Kungsankravallerna var oroligheter på 80-talet). Almstriden i
> Kungsträdgården var mer en demonstration än upplopp eller kravaller,
> liksom trädkramarna under 80-talet.
  De TV-bilder jag sett av almstriden har varit ganska kravallartade.
Polishästar, batonger, tusentals människor.
  Du säger inget om att svensk polis använder för miltitär och i krig förbjuden
ammunition, som ger klart förhöjd risk för dödsskjutningar. För mig framstår
det som en sorts eutanasi i polisarbetet, och så kan vi inte ha det.
> Det är mitt distinkta intryck att det blivit betydligt värre under min
> livstid, med start på 90-talet. Det går inte att bevisa, men inte
> heller motsatsen; detta är vad jag tycker och tror.
  Nå, iaf ett litet bevis:

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP---Sverige/?from1451294&to14512
 12

1993-2012 ökade Sveriges BNP från ce 2000 till ca 3500 Mkr (i fasta priser). En
klar förbättring.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
 www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya E-antologin Sista resan,
http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  / YXSKAFTBUD, GE VÅR
WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)