[SKRIVA] Re: Husby och kravaller

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 21 May 2013 15:40:03 +0200

Den 21 maj 2013 15:04 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   De TV-bilder jag sett av almstriden har varit ganska kravallartade.
> Polishästar, batonger, tusentals människor.
>   Du säger inget om att svensk polis använder för miltitär och i krig
> förbjuden ammunition, som ger klart förhöjd risk för dödsskjutningar. För mig
> framstår det som en sorts eutanasi i polisarbetet, och så kan vi inte ha det.

Det om ammunitionen stämmer ju, och är för jävligt. Angående
Almstriden hördes en explosion en natt, fastän ingen kunde lokalisera
var den eventuella sprängningen skett. Skyldig var Bengt Sändh, i alla
fall enligt honom själv i en av hans böcker; han och en kompis skulle
ha slängt ned en mindre sprängladdning under en av de närliggande
broarna. Ekot under brovalvet förstärkte knallen, och inga spår syntes
efter explosionen.

>   Nå, iaf ett litet bevis:
>
> http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP---Sverige/?from14512
> 94&to14512 12
>
> 1993-2012 ökade Sveriges BNP från ce 2000 till ca 3500 Mkr (i fasta priser).
> En klar förbättring.

Länken fungerar inte, men på samma sajt hittar jag detta diagram från
1951 till 2012, som ger en annan bild:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/

Det går upp och ner; 2008 var tillväxten något negativ, men 2009
störtdök BNP med -5% -- betydligt värre än något av krisåren på
90-talet. 2010 var tillväxten dock rekordstor, men 2012 bara +0,8%.

Men ekonomi är en sak, det samhälleliga, massmediala och
intellektuella klimatet en annan.