[SKRIVA] Re: Försvenskning? (var: Midsommar)

  • From: gittans@xxxxxxxxxxx
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 27 Jun 2007 16:06:34 +0200

On Tue, 26 Jun 2007 08:32:50 +0200, "Hans Persson"

> Detta har naturligtvis ingenting med normativitet att göra, utan är
> samma deskriptivitet som man sysslat med tidigare. Om orden används
> (vilket de gör) så tar SAOL med dem.

Jag måste hålla med tidigare talare om att "guss" och liknande ord har
väldigt begränsad utbredning. Ska det med finns det massor av andra lika
smala ord som borde vara med.

SAOL är så långt jag ser inte avsedd som den kompletta ordlistan. Det är
den populära ordlistan med de ord som är tillräckligt spridda.
Förortsslang bland yngre män i storstäderna är inte tillräckligt spritt.
"Deskriptiviteten" borde gälla att ordet används, och används
tillräckligt mycket.
/  Birgitta Svensson  :
/ gittans@xxxxxxxxxxx :

--