[SKRIVA] Re: Försvenskning? (var: Midsommar)

  • From: Hans Persson <unicorn@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 26 Jun 2007 08:32:50 +0200

mån 2007-06-25 klockan 20:25 +0200 skrev Ahrvid Engholm:

>    (Men jag är faktiskt besviken på att Ackis nyligen - säkerligen påhejad
> av politisk korrekthet! - börjat frångå sin deskriptiva uppgift, och
> försöker agera "normerande" genom att pusha in invandrarslang av
> dagsländekaraktär i SAOL. Det är ett trendbrott jag hoppas man lägger av
> med. Tjafs som "guss" och "keff" och "pluff" och "tjuff" - eller vad tusan
> man hittat på! - är *slang* av begränsad räckvidd.

Detta har naturligtvis ingenting med normativitet att göra, utan är
samma deskriptivitet som man sysslat med tidigare. Om orden används
(vilket de gör) så tar SAOL med dem.

>    Jag tycker vi kan göra det om den engelska stavningen *fungerar*. Jag
> kan inte se något önskvärt eller rimligt självändamål i att försvenska
> bara för att skapa ett ord som inte alls är bättre. Om den engelska
> stavningen INTE fungerar kommer vi språkanvändare att stöta, blöta och
> böka oss fram till någon annan ordform som så småningom vinner gehör.

Engelsk stavning fungerar väldigt sällan på svenska. "web" kan sägas
fungera, men "weben" gör det inte, liksom en massa andra avledda former.

Jag anmärkte en gång på att Niklas Krog använt det engelska "wyvern" som
namn på ett slags smådrakar han använt i sin fantasyserie, och han
kommenterade det med att användandet blev sitt eget straff när han
skulle hitta på fungerande böjningsformer.

> [...]
> stavningsmässiga kopplingen kommer denna kuliga, intressanta och hedrande
> koppling att fortsätta vara aktuell och det gynnar sf och sf-fandom. (Can
> I tell you a secret? Jag skall inte HELT utesluta - det må vara
> osannolikt, men kan inte uteslutas - att näaktiviteten blog är direkt
> inspirerad av sf-fanslanget blog. Det är nämligen så att nätvärlden
> tenderat att vara nedlusad av sf-fans, och den som en gång kom på blog,
> som nätaktivet, kan möjligen tänkas ha känt till sf-fandomblog. Nu vet jag
> inte vem som kom på nät-blogeriet, så frågan kan nog inte avgöras.)

Det är kanske något slags kuriosa, men det finns ju ingen som helst
koppling mellan fandomordet "blog" (en dryck) och neologismen
"blogg" (om nätskrivande), vare sig vad gäller betydelse eller
etymologi.

Enligt Corren imorse så var Jorn Barger den som först använde ordet
"weblog" som sedan någon annan (vars namn jag just nu glömt) förkortade
det till "blog".

Hans

| Hans Persson                    http://pinkunicornblog.blogspot.com/ |
| unicorn@xxxxxxxxxxxxxx          http://www.lysator.liu.se/~unicorn/  |