[SKRIVA] Midsommar

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 23 Jun 2007 05:45:55 +0200

Det är alls ingen ambition av mig att använda SKRIVA som någon sorts "blog". Men traditionen att göra "rapporter" kommer från innan det ö h t fanns "blogar". Jag började skriva "rapporter" redan i slutet av 1970-talet, från sf-kongresser eller diverse evenemang av sf-intresse (större sf-möten och dylikt). Den traditionen har sedan byggts på genom att evenemangsrapporter varit en del av diverse s k personalzines (personligt småpratande sf-fanzines) och undertecknad är *inte* ensam om att skriva slikt. Jag bara fortsätter i en gammal tradition. Om blogare gör samma sak är det inte så att jag härmar dem - snarare är det de som härmar oss... I alla fall hade jag fullt program under midsommar. Det började med att jag besökte Arne för att ånyo dutta med hans datorer. Jag börjar bli alltmer övertygad om att det *är* något fel med hans bordsdators hårddisk. Den beter sig inte hälsosamt utan kraschar en bit in i varje diskkollaroperation. Hans laptop är dock numera mycket stabil och ståndaktig. Vi bör installera Win XP på bordsdatorn, men frågan är om disken tål det? Sedan var det Långholmen. Viveca, Magnus och Rolf var där. Och strax kom Anders, Anette och Bibbi. Det kom aldrig en droppe regn, men det var inte direkt badväder. Jag åt upp all min sill och potatis, men fick också kycklingsallad av Anders och Anette, och mycket god ost av Viveca. Anders hade litet nubbe, Bibbi hade kaffe, och jag hade en hel ryggsäck av folköhl som jag köpt på Pris-Xtra på väg til Långis. Det blev en långisdag. Först framemot nio började vi bli klara, och drog hem till Anders för litet nachspiel. Han har en mycket trevlig lägenhet nära Mariatorget. Huvudrummet är litet grand inspirerat av Casablanca (filmen) och han blandade exotiska drinkar baserade på ananas och kokos. Han spelade 50- och 60-talsrock, bl a The Doors, och jag fick låna en bok av doorstrummisen Densmore som "sade sanningen" om Jim Morrison (har inte hunnit läsa den än, men det blir intressant). Anette dansade och Magnus mumlade obegripligheter. Jag drog strax efter tio. Det hade varit en lång dag och kokosdrinkarna började hitta hem - jag ville kunna hitta hem själv innan kokosen. Det blev inga "små grodorna", men det hade jag inte heller utgått från. Nu kommer jag att behöva *städa* ordentligt för 7 juli blir det 4:e Juli-fest, och alla är bjudna. Den cider jag satt på bryggning jäser riktigt fint. Baserad på äppeljuice och jordgubbssaft. Kommer att ha jätterea på mina bokhögar, för jag måste verkligen bli av med en hel massa.

--Ahrvid

Ps. Ovanstående är inte "blogande" utan sådant jag alltid skrivit som rapporter i fanzines och på listor. Och förresten anser jag inte att "blog" skall ha två g:n. Basta!

--
ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!