[geoteach] Re: [geoteach] Re: [geoteach] Re: הוריקן בעולם שלישי

  • From: "Dganit Sade" <dsadeh@xxxxxxxxxxx>
  • To: <geoteach@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 10 Oct 2005 23:09:49 +0200

ברוך, אלונה ונאורה שלום

אני עוקבת בעניין רב אחרי ההתכתבות ביניכם. בשנה האחרונה "נשמתי" אסונות טבע
דרך פרוייקט הגמר שלי על אסון הצונאמי. הנושא שבחרתי לעבוד עליו בקיץ שלפני
האסון היה "אסונות טבע בדרום מזרח אסיה". לכבוד העניין עשיתי מנוי על "הארץ",
חיפשתי באדיקות כתבות על המונסונים, טייפונים, ציקלונים ולא מצאתי שום דבר
שיהווה בשר לעבודה ולא בגלל שלא היו אסונות כאלה. היו, אך הם לא כ"כ עניינו את
העולם המערבי.

מצרפת לכם 3 קטעים קטנים מההקדמה לעבודה ומהפרק על התקשורת כמעצבת
אירועים...בעניין הזה אני מסכימה עם ברוך ונאורה, יש "שווים" ו"שווים יותר"
(עוד כותרת לאחד הפרקים בעבודה).(אל תבהלו, לא חובה לקרוא את הכל...)

דגנית

כשבחרנו את הנושא 'אסונות טבע בדרום מזרח אסיה' במסגרת פרויקט הגמר שלנו  בקורס
גיאוגרפיה ואקטואליה, חשבנו גם על רעידות אדמה, אך בעיקר עלו בראשנו המונסונים
, הטייפונים והציקלונים שבכל שנה הורגים אלפי אנשים ומותירים מאות אלפי חסרי
בית... כתבות מסוג זה חיפשנו בקיץ 2004 וכמעט שלא מצאנו. לא מפני שבקיץ זה שיחק
להם המזל ולא התרחשו אסונות כאלה, אלא מפני שבאזור דרום מזרח אסיה זוהי מעין
שגרה. השיטפונות פוגעים במקומיים שלא כל כך מעניינים את העולם המערבי העשיר...

מצאנו כתבות מעטות בעמודים הפנימיים , לא משהו שמאפשר לכתוב עבודה בסדר גודל של
פרויקט גמר (כמו למשל כתבה מה – 4.8.04 במדור חדשות חוץ בעיתון הארץ, עמ' 9:
"60 מליון חסרי בית מהשיטפונות בדרום אסיה. 1627 הרוגים מאז יוני")

אזור מפרץ בנגל, אזור מורגל באסונות טבע מרוב הסוגים שצוינו ובעיקר בולטים, כפי
שנכתב בהקדמה, 'אסונות אקלימיים': גשמי מונסון וסופות ציקלון היוצרים שיטפונות
ומפולות בוץ וגורמים לאובדן אלפי בני אדם מדי קיץ.

לדברי האקולוג אנדרז אטינגר, במפרץ בנגל נהרגים מדי שנה עשרות אלפים בגלל
דחיקתם ל'אדמות שוליות'. אלה אדמות מרוחקות, לא פוריות, שהמים אינם יכולים
לחלחל בהן היטב, וחסר בהן כיסוי כמו עצים וצמחיה שיחזיקו היטב את הקרקע וישמרו
עליה מסחף. כך, בכל עונת מונסון, חשופים התושבים לסחף, מפולות בוץ והצפות.
"מפרץ בנגל הוא רק דוגמא מובהקת לתהליך. כל שנה עשרות אלפים נהרגים או נשארים
בלי בית ומקור פרנסה. זה תהליך של עוני, שאפילו לא מגיע לדפי העיתונות".

התקשורת כמעצבת אירועים
פרופ' שלמה זן מהחוג להיסטוריה באוניברסיטת תל אביב, בראיון בערוץ 10 בתאריך
30.12: "גודלו של האסון נקבע ע"י הזכירה האנושית הקולקטיבית וע"י התקשורת שהיתה
נוכחת".

מאז שיש היסטוריה, יש אסונות טבע קשים יותר וקשים פחות. הזיכרון הוא באמצעות
אלה ש"משרידים" אחריהם את הדברים (התקשורת כמובן...). מביא דוגמא לרעידת האדמה
בסין ב – 1976, בה נהרגו לפי אומדנים רשמיים 225000 נפש, אך כנראה מס' ההרוגים
היה קרוב יותר לחצי מיליון...מכיוון שסין לא במערב ומכיוון שהיא לא היתה פתוחה
לתקשורת המערבית ומכיוון ש"מה זה רבע מיליון ביחס לכמות הסינים", האסון הזה לא
נחרת יותר מדי בזיכרון הקולקטיבי. מבחינת העולם (וגם מבחינת הסינים), שנת 1976
תיזכר הרבה יותר בשל מות מאו.

לתקשורת תפקיד חשוב באירועי אסון:

מבחינת היחיד: דרך התקשורת מופץ מידע שעשוי להציל, להפחית פחדים ולאפשר קבלת
החלטות בתנאי סיכון.

מבחינת הקהילה: תפקיד התקשורת להנציח את האסון לדורות הבאים.

באסון הנוכחי הסיקור נרחב כי: (שלמה זן, שם).

  a.. עצמה אדירה. רעידת אדמה במגניטודה 9 (העיתונות מציגה אותו  כאחד מ – 15
אסונות הטבע הגדולים ביותר...). מימדי הרס עצומים.
  b.. כמות הנפגעים עצומה. מדובר בכ – 12 מדינות בהן פגע הגל ואוכלוסיה מהרבה
יותר מ – 12 מדינות, בשל התיירים ששהו במדינות אלה = אסון בינלאומי. יוצר
סקרנות עולמית...
  c.. תיירים מערביים רבים ששהו באזור (אזור תיירותי, 'גן עדן', חג המולד, סוף
השנה האזרחית...). מדובר ב'אנשים לבנים' ב'ארצות לא לבנות'. משלחות החיפושים
המערביות, צוותי הרפואה והסיוע המערביים, מושכים גם הם את התקשורת. (קיימת פה
הטיה תרבותית ברורה).
  d.. בנוסף לכל אלה: למים יש אפקט אדיר. לא רואים רק את התוצאות, בצילומי
הגלים רואים ממש "אסון בפעולה". תחושה של 'מבול' / 'סוף העולם'. הטבע "הבמאי
הגדול" מחקה את הוליווד.