M82, M97, M1 og NCG 1501

  • From: "Agga og Michael" <aggamich@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 10 Apr 2010 22:12:53 +0200

Kære astrolistere

Igår bøvlede jeg forgøves med at forbedre min guiding og da jeg var klar til
at skyde skyede det til. Jeg fik derfor kun 42 min med M82 hvor skyerne drev
lystigt forbi undervejs. Kig alligevel, hvis i har lyst. Taget med C14 og
Canon 40D modificeret.
http://dl.dropbox.com/u/5290132/M82%2042%20m%20Combine%20Files.jpg

Den 6 april tog jeg 4 timer af M97. Der er problemer med guidningen, mirror
flop er under mistanke, så jeg har i dag monteret flop-stoppers og en
fokuser på bagstykker uafhængigt af spejlet som jo så er låst. Vi får se om
det hjælper. Men altså M97 fra forleden med ikke helt runde stjerner, taget
med C14 og Canon 40D mod:
http://dl.dropbox.com/u/5290132/M97_%21_CombineFilesExcAvg_DBE_ACDNR_SM-MT.jpg

Flemming efterlyste større udgaver af Henrik Bondos og mit fælles billede af
M1 og Blue Oyster NCG 1501. Det kommer her:
http://dl.dropbox.com/u/5895588/_M1_Nikon-320min_Canon-Ha-60min_26mar10.jpg
http://dl.dropbox.com/u/5895588/NCG%201501_2apr10.jpg

Kommentarer modtages gerne. Jeg skal have mere styr på guidningen på C14 og
evt. mirrorflop og skal også til at tage flats.

Mange hilsner
Michael Rask