M 82 - hvorfor mågevinger i den ene side?

  • From: "Agga og Michael" <aggamich@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 12 Apr 2010 22:09:27 +0200

Kære astrolistere

Som tidligere nævnte havde jeg problemer med min tracking/guidning og
aflange stjerner. Skarpe Michael Stauning mente det skyldtes mirrorflop, og
selvom jeg var lidt skeptisk installerede jeg flop stoppers, som jeg testede
igår med dette billede. Til min store overraskelse er stjernerne på de
enkelte frames nu pænt runde, men når billedet stackes kommer der mågevinger
i den ene side?

Min teori er foreløbig, at det skyldes, at flop stoppers kun støtter to ud
af tre steder på en imaginær ligebenet trekant på spejlholderen - man
benytter nemlig de to huller hvori spejlet sikres med transportskruer. Det
tredje punkt i trekanten støttes således ikke. Kan det være forklaringen?
Alternative forklaringer og gode ideer modtages meget gerne.

Billedet er kalibreret med darks, bias og flats - det har hjulpet helt
utroligt at tage flats - derfor lidt ærgeligt med mågerne.

http://dl.dropbox.com/u/5290132/NCG%201501%20Images%20Plus_LR.jpg

Mange hilsner
Michael