SV: M82, M97, M1 og NCG 1501

  • From: "Jens Jacobsen" <skaar@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 10 Apr 2010 22:27:42 +0200

Hej Michael.

Vi kigger gerne på dine flotte billeder, mirror flop eller ej.

Et godt råd, hvis du bruger PHD guiding (hvem gør efterhånden ikke det)
så prøv at stille aggresiviteten ned. Jeg har fundet ud af at 60-80%
virker bedre end de default 100%.

En kommentar til billedet af M1, den røde del, altså H-alpha, virker
lidt for fremhævet.

Mvh
Jens

.jpg

Den 6 april tog jeg 4 timer af M97. Der er problemer med guidningen,
mirror
flop er under mistanke, så jeg har i dag monteret flop-stoppers og en
fokuser på bagstykker uafhængigt af spejlet som jo så er låst. Vi får se
om
det hjælper. Men altså M97 fra forleden med ikke helt runde stjerner,
taget
med C14 og Canon 40D mod:
http://dl.dropbox.com/u/5290132/M97_%21_CombineFilesExcAvg_DBE_ACDNR_SM-
MT.jpg

Flemming efterlyste større udgaver af Henrik Bondos og mit fælles
billede af
M1 og Blue Oyster NCG 1501. Det kommer her:
http://dl.dropbox.com/u/5895588/_M1_Nikon-320min_Canon-Ha-60min_26mar10.
jpg
http://dl.dropbox.com/u/5895588/NCG%201501_2apr10.jpg

Kommentarer modtages gerne. Jeg skal have mere styr på guidningen på C14
og
evt. mirrorflop og skal også til at tage flats.

Mange hilsner
Michael Rask