[SKRIVA]

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 15 Feb 2013 20:46:10 +0100

Den 15 februari 2013 19:22 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Det som kallas NASA-TV täcker asteroiden DA14:s jordpassage. Den kommer som
> närmast kl 20.24 (sv tid) och det kan ses på nätet:
>
> www.nasa.gov/ntv/

Det vaerkar (återigen) ha varit NASA och deras pr-avdelning som
bestämt vad vi stackare i allmänheten "ska" tycka och tro om denna
asteroid. Trots att den passerar närmare Jorden än någon annan känd
asteorid i historien (och innanför banan för några av våra
satelliter), har man i många månader nu försäkrat världen om att det
inte alls finns någon fara för nedslag på Jorden. Alltså är det också
-- inte minst a prestigeskäl -- viktigt för dem att kabla ut uppgiften
att morgonens ytterst unika meteorkatastrof över Ryssland inte har
något allt med detta att göra. Jag skrev ned NASAs pr-avdelning för
några månader sedan på denna lista, och jag gör det igen.

ANC News skriver detta på sin blogg:

"2:25: p.m. ET: This is the moment of closest approach. Asteroid 2012
DA14 has just now come with 17,220 miles of Earth.  Looks like we’re
still alive.

NASA’s Near Earth Objects Office at the Jet Propulsion Laboratory in
Pasadena, Calif., actually was able to calculate the asteroid’s path
almost a year ago – and has been reassuring people since then that
there have been no major changes.

Remember that Earth is a bit more than 7,900 miles in diameter, so the
asteroid clearly missed by a fair amount.

But when you remember that the moon is 239,000 miles away, 17,220
miles don’t feel like a lot to astronomers."

http://abcnews.go.com/blogs/technology/2013/02/live-blog-asteroid-2012-da14-has-close-call-with-earth/