[SKRIVA] (no subject)

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <sskak@xxxxxxxxxxxxxxxxx>, "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 29 Oct 2012 22:01:08 +0100

Jag var på förhandsvisning och förmingel på dokumentärfilmen "Vampyrens
hjärta", som visades ikväll på Filminstitutet. (Där har jag varit tidigare, bl
a sett inspelningar av humorprogram med Filip & Fredrik!).
  Det var både trevligt mingel och trevlig film. Den som missade filmen kan
trösta sig med att den visas på SVT redan på fredag, kl 20.00 som K-Special.
Men det spöregnade så jag var ganska blöt hund när jag kom.
  För alla - och det var mot slutet uppemot 50-talet - presenterade jag mig som
representant för Sv Skräckakademien, men tyvärr fanns inga fler från SSKAK där
(fast alla har fått info tack vare Anna H). Akademien fick en del frågor varvid
jag sade att aktiviteterna f n handlade om pubmöten och filmkvällar. Men när
jag sade att Hans Arnold the Great varit med i att puffa igång det ökade
intresset. Det fanns flera där som känt, alternativt beundrat, Mäster Arnold.
  Snacks och vin erbjöds (inget blod, bara rödvin och vitblod) och nästan ingen
jag kände, men flera jag kom att känna. Jag må framhålla Anna, som jag snackade
rätt mycket med, och som var en av kvällens huvudpersoner. Hon har skrivit en
avhandling om vampyrer m m och berättade om hur hon besökt New Orleans bl a för
at få kontakt med voodoo-kulturen. NO-besöket fick vi senare se i filmen.
Pratade med hennes man också, och klipparen, och en annan inblandad i
produktionen (sorry, dålig på namn). Efter ett extra glas vitblod kom jag nära
chefen för Vetenskapsens värld på SVT och Rasmus Å som jobbat på
Vetenskapsmagasinet, och började mumla en del om hur jag känt Eugen Semitjov,
jobbat för Teknikmagasinet, under Anders Palm...
  - Ja, Anders Palm ja, honom hade vi som gäst på 40-årsjubileet för
månladningen, sade en röst.
  Det blev litet rymd mitt i all skräck också.
  Så småningom kallades till filmvisning.

Jag vet inte om man blir extra intresserad eller koncentrerad när man ser en
film i biolokal (Bio Mauritz) men jag tyckte "Vampyrens hjärta" var väldigt
fängslande. Vi fick följa två inbitna vampyrfans: dels Anna H (mer av den
intellektuella typen, mer Anne Rice - och hon finns på listan så jag får akta
mig...), dels Rebecca (litet yngre, mer Twilight, som jag uppfattar det mer av
tonårstjejers längtan efter coola vampyrkillar).
  De bägge arketyperna för vampyrintresset gick omlott, med snuttar från än den
ena, än den andra. Jag tycker att man fick en ganska bra inblick i den här
världen. Anna litet mer laid-back, gå runt i butiker och undersöka saker, osv.
Rebecca mer kolla med tjejkompisar, köa, skrika vilt när hjältarna kommer upp
på scenen (såvitt jag förstår var TW-stjärnorna på Globen). Tell you what:
Rebecca lyckades få en - om än slarvig - autograf i en Twilightbok! Dagen
gjord. Hon var f ö på plats under filmvisningen också.
  Anna fick å andra sidan sina undersökningar gjorda och har skrivit
(förmodligen) myndigt, akademiskt och läsvärt om vampyrer och litteraturen. Och
hon var ju trevlig att snacka med också.
  Jag skrev en massa anteckningar i biografmörkret, varav 2/3 är oläsliga. Men
en säger något i stil med att "vampyrer får vara ersättning för Jesus". Det
skulle vara något halvreligiöst i stil med att alla löften som kristendom,
genom Jesus, inte uppfyllt (t ex evigt liv) kan vampyrer uppfylla. Tro't på't
den som vill. (En annan teori: många tjejer gillar vampyrer och det brukar heta
att de ser något sexuellt i vampyrers blodsugande. Tro't...) I övrigt:
nattvardens blod, vampyrens blod. Är det inte något freligiöst över vampyrer?
  Men filmen var väl värd att se som en tidsspegel av dagens kultur. Skräck och
vampyrer (och zombies!) är de senaste innegrejerna! Kulturhuset har evenemang
om Lovecraft. Jag såg en zombiemarsch i Stockholm i somras med 1000+ (!)
medverkande. John Ajvide och flera andra författare har gjort succé utomlands
med svensk skräck. Bloddryperiet är *hett*.
  Jag frågade Rebecca om hon skulle lägga av med vampyrer nu när hon hunnit bli
ett par år äldre. Svar: bestämt nej.
  Så går det. Trots att jag inte är framför allt skräckfan viill jag i
sammanhanget påminna om att jag i min sf-novellsamling Mord på månen faktiskt
hade en novell kallad: Vampyren på rymdstationen...
  Men i övrigt tycker jag litteratur gått mot att bli för blodfattig. Det får
inte SPEGLA annat. Litet mer BETT. Lägg en MANTEL över alla trista böcker. Sätt
ett SPÄTT i hjärtat på tråkigheten!

--Ahrvid

Ps. Vampyrer är från Transylvanien i Rumänien. Brukar ibland besöka Rumänska
Kulturinstitutet - en kväll var det rent vampyrtema!

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)